MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO TUTORIAL PADA MATA KULIAH TATA RIAS PENGANTIN BALI

Ida Ayu Reviena Damasanti ( Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia )
Ni Ketut Widiartini ( Universitas Pendidikan Ganesha, Indonesia )

Abstract

The use of video tutorial supports the practicum in the learning process. The present study developed a video tutorial on Agung Khas Buleleng bridal makeup as learning media for Balinese bridal makeup courses. This study was designed in research and development (Research & Development) using the ADDIE model. This study involved 4 lecturers teaching Balinese bridal makeup courses, 12 students taking Balinese bridal makeup courses, and 4 experts. This study used three instruments, namely interview guides, questionnaires, and checklist sheets. The data collected were analyzed qualitatively and quantitatively. The results of the study show namely (1) Students who take part in the process of learning Balinese bridal make-up need learning media in an audio-visual form that is authentic and presents the steps for facial make-up, hair make-up, and Balinese bridal fashion using Payas Agung Khas Buleleng; (2) The development of the Bali Payas Agung Khas Buleleng bridal make-up video tutorial was carried out by adapting the ADDIE model, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation; (3) Evaluation shows that the product developed has a good level of feasibility and gets a positive response from students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahim. (2021). Model Pembelajaran Langsung Berbasis Media Power Point Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Edisi: Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(1), 1–21. https://doi.org/10.53717/edumat.v12i1.269

Adisasongko, N. (2019). Pemanfaatan Media Video Tutorial Sebagai Alternatif Pembelajaran di Masa Pandemi pada Peserta Didik Kompetensi Keahlian TKR SMK. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 2019, 829–834.

Batubara, H. H., & Batubara, D. S. (2020). Penggunaan video tutorial untuk mendukung pembelajaran daring di masa pandemi virus corona. Jurnal Al Ibtida, 5(2), 74–84.https://doi.org/10.31602/muallimuna.v5i2.2950

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. In Encyclopedia of Evolutionary Psychological Science. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-19650-3_2438

Jayanthi, K. D. D., & Kusstianti, N. (2020). Kajian budaya dan bentuk tata rias pengantin Bali agung khas gaya buleleng. E-Journal, 09(2), 21–28.

Kelvin, K., & Tjahyadi, S. (2022). Perancangan Video Tutorial Gerakan 3D Teknik Taekwondo. Jurnal Ilmu Komputer Dan Bisnis, 13(1), 115–127. https://doi.org/10.47927/jikb.v13i1.281

Krisnantari, N. W. E., Puspawati, G. A. M., & Pancawati, L. P. (2022). Kemampuan merias pengantin madya gaya Badung dalam pembelajaran tata rias siswa XII tari 1 di SMK negeri 5 Denpasar tahun pelajaran 2021/2022. BATARIPURA: Jurnal Pendidikan Seni, 2(1), 127–135. https://doi.org/10.5281/zenodo

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 187–193.https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.5813

Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan augmented reality sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2). https://doi.org/10.1109/SIBIRCON.2010.5555154

Parida, L., Sahono, B., & Sapri, J. (2018). Pengaruh Pembelajaran Video Tutorial Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(1), 12–21.

Puspawati, G. A. M. (2020). Kemampuan rias pengantin Bali payas madya gaya Badung kelas XII B tata kecantikan SMK negeri 3 Denpasar tahun pelajaran 2018/2019. Widyadari, 21(1), 108–117. https://doi.org/10.5281/zenodo.3742519

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 dan Penerapannya di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2082

Rustandi, A., Asyril, & Hikma, N. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis android pada mata pelajaran simulasi dan komunikasi digital kelas X sekolah menengah kejuruan teknologi informasi airlangga tahun ajaran 2020/2021. Jurnal Binawakya, 15(2), 4085–4092.

Sabrina, I. H., & Russanti, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Shibori Berbasis Video Tutorial Melalui Youtube. E-Journal, 11(01), 14–19.https://doi.org/10.26740/jurnal-online-tata-busana.v11i1.45050

Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin. (2018). Pembelajaran Abad 21 di SD. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar, 439–444.

Tjana, K. A. M. S. S., Sudirtha, I. G., & Mayuni, P. A. (2024). Tata rias pengantin Bali madya Karangasem. Jurnal Bosaparis: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 15(01), 60–69.

Utami, C. I. S. P. D., Angendari, M. D., & Widiartini, N. K. (2021). Perkembangan Tata Rias Pengantin Bali Madya Gaya Badung. Jurnal BOSAPARIS: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 12(2), 60–69. https://doi.org/10.23887/jppkk.v11i3.32289

Wulandari, N. A., Wilujeng, B. Y., Dwiyanti, S., & Puspitorini, A. (2022). Pengembangan Video Tutorial Sebagai Media Pembelajaran Daring Pada Kompetensi Rias Wajah Korektif. Jurnal Tata Rias, 11(1), 23–33.https://doi.org/10.21009/11.1.4.2009

Yani, M. Y., Widiartini, N. K., & Sudirtha, I. G. (2021). Tata Rias Pengantin Bali Madya Khas Kabupaten Jembrana. Jurnal BOSAPARIS: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 12(1), 32–42. https://doi.org/10.23887/jppkk.v12i1.32286

Yunika, E., Iriani, T., & Saleh, R. (2020). Pengembangan Media Video Tutorial Berbasis AnimasiMenggunakan 4D Untuk Mata Kuliah Praktik Batu Beton. SNITT- Politeknik Negeri Balikpapan, 299–306.


Keywords  :  
Keywords: Media Pembelajaran; , Tata Rias Bali;, Video Tutorial; Learning Media;, Balinese Makeup;, Video Tutorial
Galleys  :  
Published  :  
2025-06-05
How to Cite  :  
Ida Ayu Reviena Damasanti, & Widiartini, N. K. (2025). MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS VIDEO TUTORIAL PADA MATA KULIAH TATA RIAS PENGANTIN BALI. Jurnal Muara Pendidikan, 10(1), 114–123. https://doi.org/10.52060/mp.v10i1.2722
Issue  :