EDUKASI ANAK ATASI BENCANA ALAM MELALUI PENGEMBANGAN MEMO SINCAN (MEDIA MONOPOLY ATASI BENCANA ALAM)

Rica Wijayanti ( STKIP PGRI Bangkalan, Indonesia )
Yusrianto Sholeh ( STKIP PGRI Bangkalan, Indonesia )
Yunita Hariyani ( STKIP PGRI Bangkalan, Indonesia )

Abstract

Natural disasters are natural events that can occur at any time and place, often without prior warning. Therefore, it is crucial to educate children from an early age to prepare them for when natural disasters occur. One way to educate children about disaster preparedness is by developing the MEMO SINCAN educational media. This activity aims to produce a learning media product in the form of the MEMO SINCAN game. This method involves developing the MEMO SINCAN game media using the ADDIE design model, which includes the phases of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The instruments used include validation sheets, questionnaires, and test sheets. The data analysis results concluded that using the MEMO SINCAN game media increased children's understanding of natural disasters by 76.67%. This finding indicates that the development of the MEMO SINCAN game media is highly effective in improving learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Z., & Ayu Wulandari, B. (n.d.). (2022). Penerapan Media Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Tematik. In Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas (Vol. 7, Issue 2).https://doi.org/10.22437/jptd.v7i2.17680

Andika Dwi. (2024). Sederet Bencana Alam yang Melanda Indonesia di Awal 2024, dari Gempa hingga Banjir.

Arsitektur, S., & Kebijakan, P. (2013). Banjir: Fakta dan Dampaknya, Serta Pengaruh dari Perubahan Guna Lahan Arief Rosyidie. In Fakta dan Dampaknya, Serta Penngaruh dari Perubahan Guna Lahan Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota (Vol. 24, Issue 3).https://doi.org/10.5614/jpwk.2013.24.3.1

Choirunnisa, M., & Arini, N. W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Polysoc (MONOPOLY SOCIAL) Untuk Pembelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. Research and Development Journal of Education, 9(2), 788. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19232

Defa, D., Putrayasa, I. B., & Sudana, I. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Game Monopoly untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1190–1197. https://doi.org/10.17977/um065v2i122022p1190-1197

Desyawati, K., Goreti, M., Kristiantari, R., Agung, G., & Negara, O. (2021). Media Permainan Monopoli Berbasis Problem Based Learning Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 168–174. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/index

Islamiyah, T. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Permainan Monopoli (Vol. 4, Issue 1). https://doi.org/10.18860/jpips.v4i1.7301

Kurniawati, L., Ganda, N., & Mulyadiprana, A. (2021). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Pada Pelajaran IPS SD. In All rights reserved (Vol. 8, Issue 4). https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i4.41752

Made, N., Widiyanti, D., & Wiarta, W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoly Games Smart Pada Pembelajaran Matematika Kelas IV Sekolah Dasar. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1), 21–25.https://doi.org/10.23887/jlls.v4i1.32806

Muhammad Khamdan Yuwafi. (2023). Angin Kencang: Penyebab, Dampak, dan Cara Menghadapinya.

Naryanto, H. S., Soewandita, H., Ganesha, D., Prawiradisastra, F., & Kristijono, A. (2019). Analisis Penyebab Kejadian dan Evaluasi Bencana Tanah Longsor di Desa Banaran, Kecamatan Pulung, Kabupaten Ponorogo, Provinsi Jawa Timur Tanggal 1 April 2017. Jurnal Ilmu Lingkungan, 17(2), 272. https://doi.org/10.14710/jil.17.2.272-282

Ngilmiah, H., Muslim, A. H., & Irawan, D. (2022). Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung ke-4 Semarang.

Nikita Rosa. (n.d.). (2022). Gempa Bumi: Pengertian, Sebab, Jenis, dan Dampaknya.

Ninawati, M., & Noviani, A. (n.d.). (2021). Pengembangan Media Monopoli Berbasis Kontekstual Pada Materi Jenis-Jenis Usaha Dan Kegiatan Ekonomi Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas Tinggi. Journal of Islamic Primary Education, 4(1), 35–43. https://doi.org/10.15575/al-aulad.v4i1.10156

Pendidikan Dasar Flobamorata, J., May Sela, H., Oktavia, M., Ayurachmawati, P., & Artikel, R. (2023). ) 2023, hal. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2), 507-519.https://doi.org/10.51494/jpdf.v4i2.1026

Prawijaya, S. (n.d.). (2023). Pengaruh Media Monopoli Berbasis Aplikasi Genially Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V SD Tema 6 Subtema 1.

Revi Melianita, Andius Dasa Putra, & Aminudin Syah. (2021). Analisis Potensi Kerentanan dan Risiko Bencana di Wilayah Kabupaten Tanggamus. JRSDD , 9(3), :437-448.

Septikasari, Z., Retnowati, H., & Wilujeng, I. (2022). Pendidikan Pencegahan Dan Pengurangan Risiko Bencana (PRB) Sebagai Strategi Ketahanan Sekolah Dasar Dalam Penanggulangan Bencana. Jurnal Ketahanan Nasional, 28(1), 120. https://doi.org/10.22146/jkn.74412


Keywords  :  
Keywords: Edukasi Anak, Bencana Alam; Permainan Monopoly;MEMO SINCAN; Edukasi Anak, Bencana Alam; Permainan Monopoly; MEMO SINCAN
Galleys  :  
Published  :  
2024-12-06
How to Cite  :  
Wijayanti, R., Sholeh, Y., & Hariyani, Y. (2024). EDUKASI ANAK ATASI BENCANA ALAM MELALUI PENGEMBANGAN MEMO SINCAN (MEDIA MONOPOLY ATASI BENCANA ALAM). Jurnal Muara Pendidikan, 9(2), 402–408. https://doi.org/10.52060/mp.v9i2.2427
Issue  :