PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH
Abstract
This research is motivated by the low interest of students in learning Islamic Religious Education (PAI), which often becomes a challenge for educators. One of the efforts to address this issue is by adaptively utilizing interactive learning media, such as Wordwall. The aim of this study is to understand the extent to which the use of Wordwall can increase student engagement in Islamic education learning. Using an action research design methodology, this study was conducted through a cycle of action research consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The research involved teachers and eighth-grade students at a junior high school. The results of the study showed a significant increase in student engagement in learning, indicated by the observation scores of students in the first cycle (70%), which increased in the second cycle (85%). Wordwall helped students understand and internalize Islamic religious concepts and values better, especially through activities based on simulation and visualization. The implication of this research is the need for integrating Wordwall media into the PAI curriculum to create more engaging and effective learning for teachers, schools, and students.
Downloads
References
Abd Rahman BP, Sabhayati Asri Munandar, Andi Fitriani, Yuyun Karlina, & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1). https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul
Aeni, A. N., Djuanda, D., Maulana, M., Nursaadah, R., & Sopian, S. B. P. (2022). Pengembangan Aplikasi Games Edukatif Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memahami Mater Pendidikan Agama Islam Bagi Siswa SD. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(6), 1835. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i6.9313
Astuti, W., & Asikin, S. B. (2019). Strategi Pembelajaran dalam Menghadapi Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Universitas Negeri Semarang. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/download/327/353
Domu Pedi, M. (2024). Implementasi Teori Konstruktivisme Melalui Metode Role Playing Terhadap Keaktifan Siswa Di Sekolah Dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(3). https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.2859
Elvia Susanti, M. R. B. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Siswa. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 4(1). https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1406
Fathi Hidayah, Bey Arifin Sidon, & Agus Fahrurrozi. (2022). Model Pendidikan Karakter dalam Kitab Adabul Alim Wal Muta’allim karya KH. Hasyim Asy’ari sebagai Alternatif Pendidikan Karakter di Tingkat MTS. INCARE : International Journal of Educational Resources., 3(2). https://doi.org/10.59689/incare.v3i2.406
Fitri, A., Saleh, M., Rahman, A., Hamdanah, & Usman. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran PAI Berbasis Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas V di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal), 8(1). https://doi.org/10.59689/incare.v3i2.406
Didik, P., Widaningsih, R., Irianto, D. M., & Yuniarti, Y. (2023). Pembelajaran Berbasis TPACK Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(1). https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n1.p9-16
Hayatul Mardhiyah, Hanifa Zahara, & Ikhsan Maulana. (2024). Hubungan Teknik Umpan Balik Dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(3), 37–52. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.784
Khoriyah, R., & Muhid, A. (2022). Inovasi Teknologi Pembelajaran dengan Menggunakan Aplikasi Wordwall Website pada Mata Pelajaran PAI di Masa Penerapan Pembelajaran Jarak Jauh: Tinjauan Pustaka. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 192–205. https://doi.org/10.21093/twt.v9i3.4862
Lutfi Amin. (2020). Pergeseran Minat Siswa dalam Belajar Pendidikan Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah Nahdlatun Nasyiin IV Pasanggar Pegantenan Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri Madura. http://etheses.iainmadura.ac.id/578/
Nursyam, A., Muhammadiyah Bone Biru, S., Riattang, T., Bone, K., Selatan, S., & Penulis, K. (2019). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Increased Interest in Student Learning Through Information Technology-Based Learning Media. https://doi.org/10.30863/ekspose.v18i1.371
Rahayu Widyawati, E. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Pembelajaran Kekinian bagi Guru Profesional IPS dalam Penerapan Pendidikan Karakter Menyongsong Era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10. https://doi.org/10.30595/pssh.v10i.667
Rahmawati, M., & Suryadi, E. (2019). Guru sebagai fasilitator dan efektivitas belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 49. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14954
Salsabila, U. H., Lutfi, M., Hanifan, N., Mahmuda, M. I., Afif, M., Tajuddin, N., Pratiwi, A., Dahlan, U. A., & Kapas, J. (2023). Pengaruh Perkembangan Teknologi terhadap Pendidikan Islam. Journal on Education, 05(02), 3268–3275. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.995
Salsabila, U. H., Ramadhan, P. L., Hidayatullah, N., & Anggraini, S. N. (2022). Manfaat Teknologi dalam Pendididkan Agama Islam. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(1). https://doi.org/10.52166/talim.v5i1.2775
Siti Lathifatus Sun’iyah. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran PAI di Tingkat Pendidikan Dasar. 7(1). http://www.unp.ac.id/sites/default/files/2018-05/pengembangan%20pembelajaran%20daring.pdf
Tatsa Galuh Pradani. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162
Unik Hanifah Salsabila, R. M. S. N. N. E. S. H. S. (2021). Kedudukan Teknologi Pendidikan Islam di Era Globalisasi. NUSANTARA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(3). https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616
Yuni Rindiantika. (2022). Motivasi Belajar Siswa Dan Pemanfaatan Media Word Wall: Kajian Teori. Jurnal Intelegensia, 7(2). http://intelegensia.web.id/index.php/intelegensia/article/view/119
Keywords | : |
Keywords:
Minat belajar;Interaktif;Teknologi;Wordwall; Interest in learning;Interactive;Technology;Wordwall
|
Galleys | : | |
Published | : |
2024-12-20
|
How to Cite | : |
Putri, N. N., Fakhruddin, A., & Iman Firmansyah, M. (2024). PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH . Jurnal Muara Pendidikan, 9(2), 453–459. https://doi.org/10.52060/mp.v9i2.2426
|
Issue | : |