PENERAPAN STRATEGI SQ4R DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN

Apri zan ( STKIP Muhammadiyah Muara Bungo )

Abstract

Reading is one of skills which is crucial to be taught in the Elementary School. SQ4R (survey, question, read, reflect, and review) strategy is one of the alternatives that could be used to improve the students’ reading comprehension. The aim of this research was to describe the implementation of SQ4R strategy in improving the students’ reading comprehension skill in pre-reading, whilst-reading and post-reading in the fifth grade of SD Negeri 51/II Desa Paku Aji Kecamatan Tanah Sepenggal Lintas Kabupaten Bungo. This was a Classroom Action Research. The result of date analysis indicated that the use of SQ4R strategy could improve the students’ reading comprehension skill in pre-reading, whilst-reading and post-reading in the fifth grade of SD Negeri 51/II Desa Paku Aji.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Rofi’udin & Darmiyati Zuchdi. 1998. Pendidikan Bahasa dan Sastra diKelas Tinggi. Jakarta: Dirjen Dikti.

Departemen Agama RI, Al-Quran dan Terjemahannya, Semarang: PT. Karya Toha Putra, 1998

Ermanto.2008. Keterampilan Membaca Cerdas. Padang: UNP Press.

Farida, Rahim. 2009. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Kunandar. 2008. Langkah Mudah Penelitian Tindakakan Kelas. Jakarta: PT Raja Garafindo Perkasa.

Kundharu Saddhono dan Slamet. 2012. Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia. Bandung:Karya Putra Darwati.

Saleh, Abbas,. 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Samsu, Sumadoyo. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Soedarso. 2010. Speed Reading Sistem Membaca Cepat dan Efektif. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Yunus, Abidin. 2012. Pembelajaran Bahasa Berbasis Karakter. Bandung: Refika Aditama.


Keywords  :  
Keywords: Aktvitas, SQ4R, membaca pemahaman activity, SQ4R, Reading Skill
Galleys  :  
Published  :  
2019-06-30
How to Cite  :  
zan, A. (2019). PENERAPAN STRATEGI SQ4R DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN. Jurnal Muara Pendidikan, 4(1), 246–257. https://doi.org/10.52060/mp.v4i1.111
Issue  :