UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS SATU PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU KATA BERGAMBAR UPT SDN BATURETNO 1
Abstract
This research focuses on boosting the learning abilities of first-grade students in Indonesian language classes by incorporating visual aids in the form of illustrated word cards as a supportive learning tool. The reason for conducting this research is due to the low interest and ability of students to read, which is caused by teaching methods that are still conventional and do not encourage active participation of students. The research was carried out through a Classroom Action Research (CAR) approach, involving two cycles. Each cycle comprised four steps: planning, execution, monitoring, and assessment. The subject of this research consisted of thirteen students from the first grade of UPT SD Negeri Baturetno 1, Tuban District, Tuban Regency. Data was obtained using a test sheet. The results of this study showed that the average score increased from 59.23 in the pre-cycle to 70.31 in cycle I then to 81.15 in cycle II. In addition, the percentage of successful student learning outcomes increased from 23% in pre-cycle to 84.6% in cycle II. This study proves that picture word card media can effectively improve the learning outcomes of first grade students.
References
Abstrak. (n.d.). 14, 15–22.
Aini, N. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris Materi Daily Activity Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar Pada Siswa. Jurnal Kinerja Pendidikan, 4(3), 632–647. https://www.journalserambi.org/index.php/jkk/article/view/162
Amini, N., & Suyadi, S. (2020). Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 119–129. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i2.6702
Fandini, I. (2018). Penguasaan Struktur Teks Dan Unsur Kebahasaan Cerita Fantasi Siswa Kelas VII A Smp Negeri 3 Wonomulyo Kabupaten Polewali Mandar. Universita Negeri Makasar, 1–20. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/11591
Gading, I. K., Magta, M., & Pebrianti, F. (2019). Pengaruh Metode Suku Kata Dengan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. Mimbar Ilmu, 24(3), 270. https://doi.org/10.23887/mi.v24i3.21417
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi Perencanaan Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 13(2), 281–300. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v13i2.399
IKHSAN, K. N. (2022). Sarana Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 119–127. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1447
Meha, N., & Hengelina. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di Bimba Aiueo Unit Alinda Bekasi Utara. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 21–26.
Pahleviannur, R. S. M. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. In Pradina Pustaka. https://doi.org/10.31237/osf.io/x6p8n
Rahma, Q., & Effendy, U. (2017). Penerapan Media Teka-Teki Silang Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IVB SD Negeri 24 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 4(2), 1–9. ejournal.unsri.ac.id
Renza, M. A., Affandi, L. H., & Setiawan, H. (2022). Pengembangan Media Gambar Berseri Pada Materi Keterampilan Menulis Teks Narasi Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 445–451. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.562
Siki, I. M., Suyitno, I., Anggraini, A. E., Sutadji, E., & Rahayuningsih, S. (2024). Dampak Metode Struktural Analitik Sintetik (SAS) dan Dukungan Orang Tua terhadap Kemampuan Calistung Siswa SD. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 33(1), 1. https://doi.org/10.17977/um009v33i12024p1-13
Suprihatien, Triendhita Nuraini Dewi, Emanuel Lambertus Meko, A., & Adawiyah, M. Afdany Laudy, dan T. N. (2024). Penggunaan Media Kartu Kata Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sdn Pakis V Surabaya. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1–23.
Suryaningsih, H., & Septikasari, Z. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar di SD Negeri Jumeneng Lor. 10, 58–65.
| Keywords | : |
Keywords:
Bahasa Indonesia, Hasil Belajar, Membaca Permulaan, Kartu Kata Bergambar, Indonesian language, learning outcomes, beginning reading, picture word cards Bahasa Indonesia, Hasil Belajar, Membaca Permulaan, Kartu Kata Bergambar
|
| Galleys | : | |
| Published | : |
2025-10-17
|
| How to Cite | : |
Matina, M. S. (2025). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS SATU PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MELALUI PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU KATA BERGAMBAR UPT SDN BATURETNO 1. Jurnal Tunas Pendidikan, 8(1), 293–300. https://doi.org/10.52060/pgsd.v8i1.3091
|
| Issue | : |
Section
Articles
|



311.png)


_SCCC1.png)
.png)
