Membangun MEMBANGUN KELAS SEJARAH INTERAKTIF DENGAN BANTUAN TEKNOLOGI DIGITAL: INOVASI DAN TANTANGAN

Titik Larasati ( a:1:{s:5:"en_US";s:17:"Universitas Jambi";} )

Abstract

In the study of history in Indonesian, the use of digital technology has enhanced students’ engagement and their understanding of historical material. This study was conducted at SMA Negeri 1 Tanjung Jabung Timur using a qualitative approach. The observation method was employed to observe how students interacted with interactive media such as animated videos, interactive maps, and web-based learning modules. The results showed that students were more engagement in class discussions and better understood more complex historical concepts. Digital technology has great potential to transform the paradigm of history learning into something more dynamic and relevant. This is despite issues such as the digital divide and the need for additional training for teachers. Indonesian can continue to move towards a more modern and inclusive future with a commitment to addressing these challenges.

References

Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2020). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 1(1), 9. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/4813

Amboro, K. (2020). Sejarah Publik Dan Pendidikan Sejarah Bagi Masyarakat. Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(1), 29-40. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis

Arif, S., Rachmedia, V., & Pratama, R. A. (2023). Media Pembelajaran Digital Sebagai Sumber Belajar Mahasiswa Pendidikan Sejarah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 435-446. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4685

Hasan, S. H.(2019). Pendidikan Sejarah Untuk Kehidupan Abad Ke-21. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(2), 61. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16630

Herlina. (2020). Pendidikan Berbasis Teknologi (Permasalahan Dan Tantangan). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 3(2), 357-368.

Hidayatullah, M. T., Asbari, M., Ibrahim, M. I., & Faidz, A. H. H. (2023). Urgensi Aplikasi Teknologi Dalam Pendidikan Di Indonesia. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 2(6), 70-73. https://jisma.org/index.php/jisma/article/view/785

Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91-100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Mauizah, A. Z., Apriliani, D. R., Utomo, S., Heriansyah, D., & Naqiyah, N. Urgensi Sejarah Sebagai Ilmu Dalam Upaya Penyadaran Kembali Identitas Nasional Bangsa Indonesia Kepada Generasi Muda Di Era Society 5.0. Jurnal Riset Agama, 1(3), 97-111. https://doi.org/10.15575/jra.v1i3.15102

Muhtarom, H., Dora, K., & Andi. (2020). Pembelajaran Sejarah yang Aktif, Kreatif dan Inovatif melalui Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bihari: Pendidikan Sejarah Dan Ilmu Sejarah, 3(1), 29-36.

Parwati, N. P., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi Guru Sejarah dalam Menghadapi Tantangan Pendidikan Indonesia di Era Society 5.0. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 22(1), 143-158. https://doi.org/10.5281/zenodo.4661256

Roosinda, F. W., Lestari, S. N., Utama, A. A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S, H. D., Astiti, K. A., Hikmah, N., & Fasa, M. I. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. In D. U. Sutiksno, Ratnadewi, & I. Aziz (Eds.), Brigham Young University, 69(1). Zahir Publishing.

Saputra, A. (2020). Pendidikan Dan Teknologi: Tantangan Dan Kesempatan. Indonesian Journal of Islamic Educational Management, 3(1), 21-33.

Subroto, D. E., Wirawan, R. S., & Rukmana, A. Y. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(7), 473-480. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i07542

Sundari, E. (2024). Transformasi Pembelajaran di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi dalam Pendidikan Modern. Cendekia Pendidikan, 4(6), 50-54.

Zen, Z. (2019). Inovasi Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi Menuju Pendidikan Masa Depan. E-Teach: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-12. https://doi.org/10.24036/et.v2i2.101346


Keywords  :  
Keywords: Kelas Sejarah, Pendidikan Sejarah, Teknologi, Inovasi, Tantangan History Class, History Education, Technology, Innovation, Challenges
Galleys  :  
Published  :  
2025-03-30
How to Cite  :  
Larasati, T. (2025). Membangun MEMBANGUN KELAS SEJARAH INTERAKTIF DENGAN BANTUAN TEKNOLOGI DIGITAL: INOVASI DAN TANTANGAN. Jurnal Tunas Pendidikan, 7(2), 475–484. https://doi.org/10.52060/pgsd.v7i2.2206
Issue  :