PENGEMBANGAN BUKU CERITA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS I SDN KEDUNGREJO 1 KEREK KABUPATEN TUBAN

Novialita Angga Wiratama ( Universitas PGRI Ronggolawe Tuban )

Abstract

15 out of 22 pupils at SDN Kedungrejo 1 were found to be struggling with reading, according to the results of class teacher interviews and observations. Lack of practice is the cause of the challenge. This researcher wants to understand how storybook learning media are created and whether they are appropriate. The ADDIE model is used in R&D research. Materials expert validation sheets, media and language, teacher and student answer questionnaire sheets, and student test sheets were used as the data collection tools in this study. According to the findings of the validation test, using the results of the percentages of material experts (80%), media experts (90%) and linguists (93%), was extremely likely. Forms for teacher and student responses to questionnaires include useful learning criteria. 91% of questionnaires with responses from teachers and 89% of questionnaires with responses from students. Additionally, student test results reveal that the criteria for effective application are met with an 86% score for classical completeness. Student assessments and data from teacher and student response questionnaires demonstrate the viability, usefulness, and effectiveness of the designed storybook media

References

Adipta, H., Maryaeni, M., & Hasanah, M. (2016). Pemanfaatan Buku Cerita Bergambar sebagai Sumber Bacaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 989–992.
Afnida, M., Fakhriah & Fitriani, D. (2016). Penggunaan Buku Cerita Bergambar Dalam Pengembangan Bahasa Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 53–54.
Ihsana. 2017. Belajar dan Pembelajaran Konsep Dasar Metode dan Aplikasi Nilai-Nilai Spiritualitas dalam Proses Pembelajaran. Pustaka Pelajar. Yogyakarta.
Isfihananti Alninda. 2016. Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Gugus Dieng. Temanggung.
Lubis, A. H. (2019). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar melalui Model Cooperative Learning Tipe Numered Heads Together. In FORUM PAEDAGOGIK (Vol. 11, pp. 127–143).
Hamid, M. A., & dkk. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis. Medan.
Masykur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. AlJabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 178-180. https://doi.org/10.24042/ajpm.v8i2.2014
Mayangsari. 2018. Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Kelas 1 Sd Mardi Putera. Surabaya.
Ngura. 2018. Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Anak Usia Dini Di Tk Maria Virgo. Nusa Tenggara Timur (NTT).
Nurgiyantoro, Burhan. 2005. Sastra Anak. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nurjanah, E., & Hakim, D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Materi Mencerna (Menyimak Cerita Anak) Berbasis Cerita Anak Majalah Bobo. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1), 72. http:ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD
Rahmawati, Aulia. (2016). Penerapan SQ3R Berbantuan Reka Cerita Gambar untuk Meningkatkan Pemahaman Membaca dan Hasil Belajar siswa. Profesi Pendidikan Dasar, Vol. 3, No. 2, hlm. 126-132.
Rasto. (2020). Pengertian Tujuan dan Proses Membaca Permulaan.
Ratnasari, E. M., & Zubaidah, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Buku Cerita Bergambar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 270. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i3.p267- 275.
Suantara, I. K., Suarjana, I. M., & Sudana, D. N. (2019). Kecendrungan Minat Membaca Siswa Kelas V SD Negeri 5 Seraya Barat Kecamatan Karangasem. 44–46.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta. Bandung.
Sukmadinata. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosdakarya
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana Prenadamedia Group.
Wiratama, Novialita Angga. 2021. Pengembangan Modul Pembelajaran Tema Sistem Tata Surya Pada Siswa Kelas IV SDN Gedongombo 6 Kabupaten Tuban. Efektor. Vol 8 No 1 Hal. 69-78
Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Keywords  :  
Keywords: Pembelajaran, Keterampilan Membaca, Buku Cerita Learning, Reading Skills, Story Books
Galleys  :  
Published  :  
2023-03-13
How to Cite  :  
Wiratama, N. A. (2023). PENGEMBANGAN BUKU CERITA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA SISWA KELAS I SDN KEDUNGREJO 1 KEREK KABUPATEN TUBAN. Jurnal Tunas Pendidikan, 5(2), 495–504. https://doi.org/10.52060/pgsd.v5i2.1126
Issue  :