EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN TATAP MUKA (PTM) TERBATAS TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPA DAN PRAKTIKUMNYA DITINJAU DARI KEMANDIRIAN SISWA

  • Siti Darmawati Universitas Darussalam Ambon
  • Kasliyanto Kasliyanto Universitas Darussalam Ambon
  • Abdullah Derlean Universitas Darussalam Ambon
Keywords: Limited Face-to-face Learning, Student Independence, Learning Outcomes, Practice, Science

Abstract

The purpose of this study is to determine (1) the difference in the effect between face-to-face learning is limited to science learning accompanied by practicum and without practicum on student learning outcomes; (2) the difference in the effect between high, medium, low learning outcomes on student learning outcomes; and (3) the interaction between learning independence and science learning using practicum on student learning outcomes in limited face-to-face learning. This research was carried out in class VII of SMP Negeri 13 Maluku Tengah for the 2021 academic year, with a population of 132 students. Sampling is carried out by random sampling. Homogeneity test using Levene's Test. Hypothesis testing using Independent Samples T Test, K Independent Samples T Test, Linear Regression with the help of the Statistical Package for Social Sciense (SPSS) program version 23.0. based on the results of the analysis, the conclusion was reached that, (1) there are differences in the effect of limited face-to-face learning on science learning accompanied by practicum and without practicum on student learning outcomes; (2) there are differences in science learning outcomes between students who have high, medium, and low independence; and (3) there is an interaction of learning independence with science learning using practicum on student learning outcomes in limited face-to-face learning.

References

Erwinsyah., Wildan, A. C., dan Sumaryoto. 2022. Pengaruh kemandirian belajar dan kuriositas terhadap prestasi belajar IPA. Ciencias: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1): 1-12.

Handayani, N. N. L., Dantes, N., dan Suastra, I. W. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Mandiri Terhadap Kemandirian Belajar dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP N 3 Singaraja. E-Journal Universitas Pendidikan Ganesha, Vol 3.

Hendriana, H., Rohaeti, E E., dan Sumarmo, U. 2018. Hard Skills dan Softskills Matematik Siswa. PT Refika Aditama: Bandung.

Kasmawati, A. D., Jamilah., dan Taufik, A. U. 2021. Pengaruh Metode Praktikum Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan di Kelas XII IPA SMAN 11 Sinjai. Jurnal Al-Ahya, 3 (1), 40-51.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2021. Keputusan Bersama Menteri Tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran Di Masa Pandemi Coronavirus Disease 2019 (COVTD-l9). www.kemdibud.go.id, diakses pada tanggal 07-02-2022.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. 2021. Pembelajaran Tatap Muka (PTM) pada Masa Pandemi COVID-19 di SMA. www.kemdibud.go.id, diakses pada tanggal 07-02-2022.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. 2020. Penilaian pada Kondisi Khusus di SMA. www.kemdibud.go.id, diakses pada tanggal 07-02-2022.

Maharani, W. 2021. Pengaruh Metode Eksperimen Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas IV Mata Pelajaran IPA SD Negeri 4 Mertro Utara. IRJE: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1 (3).

Nurlia., Hala, Y., Muchtar, R., Jumadi, O., dan Taiyeb, A. M. 2017. Hubungan Antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Minat Belajar dengan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2): 321-328.

Onde, M. K. L. O. 2021. Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka Terbatas (TMT) di masa New Normal terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan (Edukatif), 3(6): 4400 – 4406.

Permatasari, F., Ghozali, M. I. A., dan Purwati, R. 2022. Efektivitas Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas IV MI Ma’arif Sutawinangun Kabupaten Cirebon. EduBase: Jurnal of Basic Education, 3 (1), 110-116.

Rahayu, I. F., dan Aini, I. N. (2021). Analisis Kemandirian Belajar dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa SMP. JPMI–Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4 (4), 789-798.

Published
2022-12-01
How to Cite
Darmawati, S., Kasliyanto, K., & Derlean, A. (2022). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN TATAP MUKA (PTM) TERBATAS TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPA DAN PRAKTIKUMNYA DITINJAU DARI KEMANDIRIAN SISWA. Jurnal Muara Pendidikan, 7(2), 295-305. https://doi.org/10.52060/mp.v7i2.920