IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN PERMAINAN LOKAL DALAM PENGUATAN KARAKTER PADA MATA PELAJARAN PPKn

Regita Yasmin ( Universitas Muhammadiyah Mataram, Indonesia )
Sri Rejeki ( Universitas Muhammadiyah Mataram, Indonesia )
Aliahardi Winata ( Universitas Muhammadiyah Mataram, Indonesia )

Abstract

This study aims to determine the impact of local games (X) on students' character development (Y). A quantitative research method was employed, collecting data via questionnaires with 15 items for the local games variable (X) and 15 for the character assessment variable (Y). The research procedure included instrument preparation, instructional process, data analysis, interpretation, and conclusion formulation. The findings indicate that local games influence students' character development, with an average score of 85.69. The F-statistic value of 0.06 and significance level of 0.941 suggests that while local games impact character development, not all character aspects are significantly affected. The character trait of "curiosity" had the highest influence, with a 92.00% rating, highlighting a strong positive impact of local games on this trait. Conversely, the "hard work" trait showed the lowest influence, with a score of 80.67%, indicating that local games have a limited impact on this character trait. Traits such as cooperation, independence, honesty, tolerance, friendliness and communicativeness, responsibility, and creativity displayed scores above the average of 85.69%. However, independence and hard work were below the minimum threshold of 80.67%. These results suggest that while local games positively influence some aspects of character, they do not significantly change all character traits. It is recommended that local games be utilized primarily for fostering group-oriented character traits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, C. (2019). Problematika Pendidikan Di Indonesia. 3, 775–779.

Assabilah, A. D., & Murni, A. W. . (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif JERA pada Mata Pelajaran PPKn Materi Mengenal Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Sehari-Hari Kelas V SDN Sumokali Candi. Nusantara Educational Review, 1(1), 15–22.https://doi.org/10.55732/ner.v1i1.996

Fadia, S., & Fitri, N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia. 5, 1617–1620.

Indriani, M. N., & Imanuel. (2018). Pembelajaran Matematika Realistik Dalam Permainan Edukasi Berbasis Keunggulan Lokal Untuk Membangun Komunikasi Matematis. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 256–262.

Indriyanti, L., Gani, A. A., & Muhardini, S. (2020). Pengembangan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 SDN 38 Mataram. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(2), 108. https://doi.org/10.31764/civicus.v8i2.2931

K, K., Choirunnisa, N., Aurellye, Z., Syifaya, O., & Katoningsih, S. (2023). eilmuan dan. 119–127. https://doi.org/10.23917/jkk.v2i3.73

Kurniawati, E. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk. Pedagogi : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.56393/pedagogi.v1i1.74

Muhaniyah, L. H., Wulandari, R. S., & Arkam, R. (2021). Terhadap Nilai Karakter Kejujuran AUD. 1(2), 86–93.

Muliadi, E., & Asyari, A. (2024). Menggali Kearifan Lokal: Pendidikan Nilai Dalam Permainan Tradisional Suku Sasak. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 129–140. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i1.1922

Munir, Z. A., & Awiria, A. (2020). Implementasi Pendidikan Nilai Melalui Permainan Tradisional Anak Suku Sasak Di Mi Nw Loang Sawak Lombok Tengah. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 4(1), 397–403. https://doi.org/10.30738/tc.v4i1.5764

Narimo, S., Sutama, S., & Novitasari, M. (2019). Pembentukan Karakter Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Berbasis Budaya Lokal. Jurnal VARIDIKA, 31(1), 39–44. https://doi.org/10.23917/varidika.v1i1.8902

Muazimah, A., & Wahyuni, ID., (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Melalui Permainan Tradisional Tarik Upih Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Vol 3 No 1 70–76. https://doi.org/10.25299/jge.2020.vol3(1).5505

Pradnyana, I. K. A., Pradnyana, I. M. A., & Suyasa, P. W. A. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Ppkn Untuk Siswa Tunagrahita Dengan Konsep Gamifikasi. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, Vol.17(2), 166–176.

Rahayu, S. (2016). Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Konsep Mol Menggunakan Papan Permainan Monopoli Sebagai Pembelajaran Paikem. 17(5), 82–88.

Rizkita, K., & Supriyanto, A. (2020). Komparasi kepemimpinan pendidikan di Indonesia dan Malaysia dalam upaya peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 155–164. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i2.32362

Safitri, R. W., Primiani, C. N., & Hartini, H. (2018). Pengembangan Media Flashcard Tematik Berbasis Permainan Tradisional untuk Kelas IV Sub Tema Lingkungan Tempat Tinggalku. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(1), 1. https://doi.org/10.25273/pe.v8i1.1332

Tyas, R. W., & Widyasari, C. (2025). Permainan Tradisional dalam Mengembangkan Karakter Kerjasama Anak Usia Dini. 4(1), 508–516. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.255

Widiani, A. A. O. V., Lasmawan, W., & Suarni, K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Berbantuan Permainan Tradisional Terhadap Sikap Sosial dan Hasil Belajar Pkn Siswa. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 13–22.

Windi Wahyuni, I., & Muazimah, A. (2020). Pengembangan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Tradisional Tarik Upih Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 8(1), 61–68.

Yudia Fauzi, F., Arianto, I., & Solihatin, E. (2013). Peran Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan dalam Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik. PPkn UNJ Online, 1, 1–15.


Keywords  :  
Keywords: Media Interaktif; Permainan Lokal; Karakter; PPKn Local Interactive Media; Character-based PPKn Game
Galleys  :  
Published  :  
2024-12-05
How to Cite  :  
Yasmin, R., Rejeki, S., & Winata, A. (2024). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF DENGAN PERMAINAN LOKAL DALAM PENGUATAN KARAKTER PADA MATA PELAJARAN PPKn. Jurnal Muara Pendidikan, 9(2), 357–367. https://doi.org/10.52060/mp.v9i2.2443
Issue  :