ANALISIS FAKTOR PENYEBAB MENURUNNYA MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IX SMP

Mutia Sartika ( Universitas Tanjungpura Pontianak, Indonesia )
Imran Imran ( Universitas Tanjungpura Pontianak, Indonesia )
Iwan Ramadhan ( Universitas Tanjungpura Pontianak, Indonesia )
Maria Ulfa ( Universitas Tanjungpura Pontianak, Indonesia )
Okianna Okianna ( Universitas Tanjungpura Pontianak, Indonesia )

Abstract

This study aims to obtain an overview and information about the factors causing the decline in learning motivation among 9th-grade students at SMP Negeri 17 Satap Sungai Kakap, Kubu Raya Regency. The approach used in this research is qualitative with a descriptive method. The data sources for this research are 9th-grade students at SMP Negeri 17 Satap Sungai Kakap, Kubu Raya Regency, class teachers, and parents of students. The data collection techniques used in this study include interviews, observations, and documentation. The results of this research indicate that the factors causing the decline in learning motivation among 9th-grade students at SMP Negeri 17 Satap Sungai Kakap, Kubu Raya Regency are based on internal factors, particularly the lack of interest in learning, laziness in studying, feeling sleepy in class, being preoccupied and not paying attention to the teacher. External factors include the students' family environment, where working parents lack the desire for further education, a lack of motivation and attention from parents, as well as the teaching style of the teachers, who use lecture-based methods that make students bored and uninterested in learning. Overall, this research provides an overview of the factors causing the decline in learning motivation among students, which include interest, family environment, and teaching style

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, N., & Awali, F. A. (2023). Peran Pola Asuh dalam Pembentukan Karakter Anak Ditinjau dari Tingkat Pendidikan Orang Tua. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 1789–1807.

Della Puspita, A. (2023). Hubungan Antara Dukungan Emosional Teman Sebaya Dengan Stres Lingkungan Pada Santri Putri Baru Di Pondok Pesantren. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.

Dwi, Khusnul, & Danik. (2022). Pemikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi dalam Belajar. Tajdid Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48.https://doi.org/10.52266/tadjid.v6i1.767

Kholifasari, R., Utami, C., & Mariyam, M. (2020). Analisis kemampuan literasi matematis siswa ditinjau dari karakter kemandirian belajar materi aljabar. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(2), 117–125. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v7i2.1057

Korompot, S., Rahim, M., & Pakaya, R. (2020). Persepsi siswa tentang faktor yang mempengaruhi minat belajar. JAMBURA Guidance and Counseling Journal, 1(1), 40–48. https://doi.org/10.37411/jgcj.v1i1.136

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: PT Refika Aditama, 2(3).

Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2023). Belajar dan pembelajaran. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Prawiyogi, A. G., Sa’diah, T. L., & Asmara, A. S. (2022). Lingkungan Keluarga Mempengaruhi Hasil Belajar. Jurnal Sekolah Dasar, 7(1), 49–57. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v7i1.2244

Putri, E., Aprison, W., & Kamal, M. (2022). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smk Negeri 1 Tanjung Raya Kabupaten Agam. Koloni, 1(3), 599–607.

Rina, R., Asriati, N., & Ramadhan, I. (2021). Pemberian Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran Sosiologi Kelas Xi Iis Smas Santun Untan Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(6), 1–8.

Sadirman. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Dan Kemampuan Berkomunikasi Terhadap Motivasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi. Dinamika Pendidikan, 1(2), 10–35.https://doi.org/10.26740/jpeka.v2n1.p19-28

Saifullah, A. M. M., Karnati, N., & Arbah, F. (2024). Bagaimana Peran Kepemimpinan Transformasional, Technological Pedagogical Content Knowledge, dan Efkasi Diri Dalam Meningkatkan Kinerja Guru? Penerbit Adab.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suharni, & Purwanti. (2018). Upaya meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 131–145.https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89

Suharni, S. (2021). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 172–184.https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198

Uno, H. B. (2023). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.

Warsiyem, W., Manafe, H. A., Talok, D., & Kaluge, A. H. (2023). Dampak Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru, Kedisiplinan Siswa, dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Siswa (Suatu Kajian Studi Literatur Manajemen Pendidikan). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4(5), 824–834. https://doi.org/10.38035/jmpis.v4i1.1433

Widodo, D. S., & Yandi, A. (2022). Model kinerja karyawan: kompetensi, kompensasi dan motivasi,(Literature Review MSDM). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.38035/jim.v1i1.1


Keywords  :  
Keywords: Motivasi; Belajar; Siswa; Motivation; Learning; Student
Galleys  :  
Published  :  
2024-12-21
How to Cite  :  
Sartika, M., Imran, I., Ramadhan, I., Ulfa, M., & Okianna, O. (2024). ANALISIS FAKTOR PENYEBAB MENURUNNYA MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS IX SMP. Jurnal Muara Pendidikan, 9(2), 460–467. https://doi.org/10.52060/mp.v9i2.2347
Issue  :