PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN CANVA PECAHAN (CANPEC) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
Abstract
This research aims to develop CANPEC (Canva Pecahan) learning media on the topic of fraction addition and subtraction to improve elementary school students learning outcomes. The research method includes describing the development procedure, validity, and effectiveness of CANPEC learning media. This media was validated by media experts, material experts, language experts, and practitioners with highly valid results, indicating that this media is feasible for use in learning. Implementation of a limited sample showed an improvement in student learning outcomes and student interest in this media. Hypothesis testing results indicate a positive influence of CANPEC on student learning outcomes, with N-Gain test results showing ease of use in learning and positive student responses to this media. CANPEC learning media has proven to be effective and practical in enhancing elementary school students' learning outcomes.
Downloads
References
Cahyono, H., & Ummah, S. K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan. 9(1), 52–65. https://doi.org/10.29100/jp2m.v9i1.3895
Dwi Hartati, M., & Kusrina, T. (2019). Konstruksi Sosial Masyarakat Tentang Kearifan Lokal di Era Perkembangan Iptek (Studi Fenomenologi Di Kota Tegal). Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 13(2), 37–90. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v13i2.204
Firdha, N., & Zulyusri, Z. (2022). Penggunaan iSpring Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 6(1), 101–106. https://doi.org/10.33369/diklabio.6.1.101-106
Huda, N., Istiawan, D., & Mahiruna, A. (2023). Pelatihan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Kemampuan Desain Grafis Anggota Perhimpunan Human Resources Development Jawa Tengah. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 37–45.
Miasari, R. S., Indar, C., Pratiwi, P., Purwoto, P., Salsabila, U. H., Amalia, U., & Romli, S. (2022). Teknologi Pendidikan Sebagai Jembatan Reformasi Pembelajaran Di Indonesia Lebih Maju. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(1), 53. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i1.6390
Nurfadilah, S., & Lukman Hakim, D. (2019). Kemandirian Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 1214–1222.
Nursyifa, A. (2019). Transformasi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 51. https://doi.org/10.32493/jpkn.v6i1.y2019.p51-64
Purnamasari, S. (2019). Pengembangan Model Media Pembelajaran Berbasis Google Slide Pada Mata Pelajaran IPS dI SMP. Media Pengembangan Pembelajaran Berbasis Google Slide., 37–43.
Saputra, M. I., Japa, I. G. N., & Simamora, A. H. (2022). Faktor Kesulitan Belajar Matematika pada Masa Pandemi Covid-19 Siswa Kelas IV. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), 280–291. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i2.49815
Tanwir, T., Rahman F, A., & Rahman F, A. (2018). Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis ICT Terhadap Hasil Belajar PAI Peserta Didik Pada Smk Negeri 1 Kota Parepare. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 16(1), 11–36. https://doi.org/10.35905/alishlah.v16i1.732
Torang Siregar, Amir, A., & Adinda, A. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Canva Pada Materi Pecahan di SDN 327 Sinunukan. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(2), 96–107. https://doi.org/10.32678/dedikasi.v16i2.9398
Keywords | : |
Keywords:
Media Pembelajaran; Canva Pecahan; Hasil Belajar Siswa; Learning Media; Canva Pecahan; Student Learning Outcomes
|
Galleys | : | |
Published | : |
2024-12-05
|
How to Cite | : |
Kurnia, S., & Yatri, I. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN CANVA PECAHAN (CANPEC) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Muara Pendidikan, 9(2), 289–298. https://doi.org/10.52060/mp.v9i2.2345
|
Issue | : |