IMPLEMENTASI MODEL KOOPERATIF TEAMS GAMES TOURNAMENT PADA PEMBELAJARAN SOSIOLOGI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XII

Lisa Ranti Mardiyanti ( Universitas Tanjungpura )
Imran Imran ( Universitas Tanjungpura )
Iwan Ramadhan ( Universitas Tanjungpura )
Tri Wijaya ( SMA Negeri 1 Pontianak )

Abstract

The purpose of this study was to see whether students learn better by using Classroom Action Research consisting of two cycles using the Kahoot-based teams' games tournament cooperative learning model with action research steps starting from planning, implementation, and evaluation. The research involved all students of class XII Sociology TL 8 at SMA Negeri 1 Pontianak, totaling 36 people. Using interactive learning media and models is one way to improve student learning outcomes. The results showed that the learning outcomes of XII Sociology TL 8 students could be improved by implementing the Kahoot-based tournament game team cooperative learning model. The results show that by implementing the Kahoot media-based TGT learning model, students' learning outcomes have increased. In cycles 1 and 2 there was an increase in the class average of 82.5 to 85.2. In learning outcomes, there was an increase of 63% to 81%. Thus there was a significant change after using the TGT learning model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lisa Ranti Mardiyanti, Universitas Tanjungpura

Program Studi Pendidikan Profesi Guru

References

Albina, M., Safi’i, A., Gunawan, M. A., Wibowo, M. T., Sitepu, N. A. S., & Ardiyanti, R. (2022). Model Pembelajaran Di Abad Ke 21. Warta Dharmawangsa, 16(4), 939–955. https://doi.org/10.46576/wdw.v16i4.2446

Azizah, A. (2021). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran. Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.

Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64–80. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i1.101

Hanifah, U., Niar, S. &, Universitas, A., & Dahlan Yogyakarta, A. (2021). PERAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN DALAM PEMBELAJARAN. In Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan (Vol. 3, Issue 1).

Hasanah, Z., & shofiyul, Himami, A. (2021). IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan Vol. 1, No. 1, April 2021 P-ISSN : - ; E-ISSN : - https://jurnal.stituwjombang.ac.id/index.php/irsyaduna. 1(1), 1–13.

Jafar, A. F. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Konvensional Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik. Al Asma : Journal of Islamic Education, 3(2), 190. https://doi.org/10.24252/asma.v3i2.23748

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis Model-model Pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.441

Mediatati, N. (2019). CIVICS EDUCATION AND SOCIAL SCIENSE JOURNAL(CESSJ) Volume 1 Nomor 2 Bulan Desember 2019. Civics Education and Social Sciense Journal, 1, 70–93.

Nanda, I. N., Sayfullah, H., Pohan, R., Windariyah, D. S., Fakhrurrazi, Khermarinah, & Mulasi, S. (2021). Pnelitian Tindakan Kelas Untuk Guru Inspiratif. In CV Adanu Abimata.

Permana, N. S. (2021). Implementasi Aplikasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Katolik. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 21(2), 128–135. https://doi.org/10.34150/jpak.v21i2.334

Ramadhan, I., & Warneri, W. (2023). Migrasi Kurikulum: Kurikulum 2013 Menuju Kurikulum Merdeka pada SMA Swasta Kapuas Pontianak. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(2), 741–750.

Ramadhan, I. (2021a). Penggunaan Metode Problem Based Learning dalam meningkatkan keaktifan belajar siswa pada kelas XI IPS 1. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 358–369. https://doi.org/10.37329/cetta.v4i3.1352

Ramadhan, I. (2021b). Penyebab Kesulitan Belajar Daring Mata Pelajaran Sosiologi Di SMA St. Fransiskus Asisi. Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 13(1), 59–67.

Ramadhan, I., Bafadal, M. F., Olendo, Y. O., Dewantara, J. A., Atmaja, T. S., Suriyanisa, S., & Daniel, D. (2023). PENDAMPINGAN ORANG TUA DALAM MEMBANGUN SEMANGAT BELAJAR ANAK SEBAGAI GENERASI PENERUS BANGSA DI YAYASAN. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 972–981.

Rieska, A., & Pujiriyanto. (2021). Penggunaan Aplikasi Kahoot! Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal EPISTEMA, 2(1), 83–88.

Rustiyarso, & Wijaya, T. (2020). Panduan dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas (Utami (ed.)). Noktah.

Santosa, D. S. S. (President U. (2019). Manfaat Pembelajaran Kooperatif Teamgames Tournament (Tgt) Dalam Pembelajaran. Jurnal Ecodunamika, 53(9), 1689–1699.

Suwarno, S. (2019). Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 3(2), 110. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v3i2.1622


Keywords  :  
Keywords: Teams Games Tournament, Kahoot, Pembelajaran Sosiologi Teams Games Tournament, Kahoot, Sociology Learning
Galleys  :  
Published  :  
2023-12-04
How to Cite  :  
Mardiyanti, L. R., Imran, I., Ramadhan, I., & Wijaya, T. (2023). IMPLEMENTASI MODEL KOOPERATIF TEAMS GAMES TOURNAMENT PADA PEMBELAJARAN SOSIOLOGI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS XII. Jurnal Muara Pendidikan, 8(2), 345–353. https://doi.org/10.52060/mp.v8i2.1491
Issue  :