PROSES BERPIKIR SIBERNETIK DALAM MATERI MEYAKINI KITAB-KITAB ALLAH DAN MENCINTAI AL-QUR’AN KELAS VIII SMP

Reksahati Wulandari ( UIN Sunan Gunung Djati Bandung )
Nurul Azizatul Isnaini ( UIN Sunan Gunung Djati Bandung )
Nadya Ilma Rosyda ( UIN Sunan Gunung Djati Bandung )
Tarsono Tarsono ( UIN Sunan Gunung Djati Bandung )
Hasbiyallah Hasbiyallah ( UIN Sunan Gunung Djati Bandung )

Abstract

The cybernetic theory developed by Landa is closely related to a process, but apart from the learning process, there is another more focused process, namely the thinking process which can be reflected in the activities in the learning material. This research is intended to examine the cybernetic thinking process in activities that must be carried out by students in the material of believing in the books of Allah and loving the Koran in the Islamic education and character books for class VIII middle school. This research uses qualitative methods with literature study which is then explained and described in the results and discussion. The results of this research suggest that the activities in the Islamic education and character books for class VIII SMP in the material of believing in the books of Allah and loving the Koran contain cybernetic thinking processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.

Ahsan, M., & Sumiyati. (2017). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Alisa. (2020). Teori Belajar Sibernetik: Pengertian, Kelebihan, dan Penerapan. Gramedia.

Arifin, M., Sari, A. P., & Tama, A. M. (2017). Implikasi Teori Belajar Sibernetik Dalam Proses Pembelajaran Dan Penerapan IT Di Era Modern.

Azizah, N., Khodijah, N., Imtihana, A., & Nurlaila, N. (2022). PENERAPAN TEORI BELAJAR SIBERNETIK DALAM PROSES PEMBELAJARAN PAI PADA MASA PANDEMI COVID 19 DI SMP NEGERI 54 PALEMBANG. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 70–78.

https://doi.org/10.19109/pairf.v4i1.8508

Bakti, S., & Sakdiah, H. (2021). Pengaruh Penerapan Teori Belajar Sibernetik terhadap Efektivitas Pembelajaran PAI di SMP Putra Jaya Stabat Kabupaten Langkat. Wahana Inovasi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat UISU, 10(1), 86–110.

Kalifah, D. R. N., Hidayah, N., & Yanti, Y. (2022). IMPLIKASI TEORI BELAJAR SIBERNETIK TERHADAP PEMBELAJARAN DARING DENGAN MENGGUNAKAN GOOGLE

CLASSROOM. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 500. https://doi.org/10.30651/else.v6i2.13725

Mudrikah, S., Ahyar, D. B., Lisdayanti, S., Parera, M. M. A. E., Ndorang, T. A., Wardani, K. D. K. A., Siahaan, M. N., Hanifah, D. P., & Amalia, R. (2022). Inovasi Pembelajaran di Abad 21. Pradina Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=TgZ2EAAAQBAJ

Nur’alimah, E. O. (2022). Implementasi Teori Sibernetik pada Pembelajaran Jarak Jauh Masa Pandemi COVID-19. JURNAL SYNTAX IMPERATIF : Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 3(1), 36. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v3i1.146

Qutsiyah, D. A., Asy’ari, H., Fadhillah, F., Sirojuddin, A., & Nasucha, J. A. (2022). Analisis Materi Ajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti SMP Kelas VIII Perspektif Hots. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 145–157.

Rahmansyah, R., Aidil_Nur, M., & Khalidin, M. (2021). Hubungan Teori Belajar Sibernetik dengan Efektivitas Pembelajaran Aqidah Akhlaq. Transformasi Manageria: Journal of Islamic Education Management, 1(2), 166–180. https://doi.org/10.47467/manageria.v1i2.593

Ratnawati, E. (2016). Karakteristik teori-teori belajar dalam proses pendidikan (perkembangan psikologis dan aplikasi). Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Ekonomi, 4(2).

Rifana, R., Burhanudin, D., & Septiyanti, E. (2021). ANALISIS SOAL HIGHER ORDER THINKING SKILL (HOTS) BAHASA INDONESIA DALAM UJIAN SEKOLAH SMP NEGERI 4 DUMAI. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 14(2), 121–129. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v14i2.1582

Sriwati, S. (2020). APLIKASI TEORI BELAJAR SIBERNETIK DAN MEDIA ILUSTRASI VISUAL DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBAHASA INGGRIS. Jurnal Sosial Politik Unla, 25(1), 7–25.

Sudarmanto, E., Mayratih, S., Kurniawan, A., Abdillah, L. A., Martriwati, M., Siregar, T., Noer, R. M., Kailani, A., Nanda, I., & Nugroho, A. G. (2021). Model Pembelajaran Era Society 5.0. Penerbit Insania. https://books.google.co.id/books?id=iSk5EAAAQBAJ

Thabroni, gamal. (2022). Teori Belajar Sibernetik – Pengertian, Proses, dan Penerapan.Serupa.Wahyuna, R., & Usmaidar, R. F. (2023). Analisis Teori Sibernetik Pada Era Pembelajaran 5.0 Dalam Perkembangan Hasil Belajar Siswa Di Kelas VII MTsN 1 Langkat. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 34–40.

Yunus, R. (2018). Teori belajar sibernetik dan implementasinya dalam pelaksanaan diklat. Journal of Education Science, 4(2).


Keywords  :  
Keywords: Materi Pendidikan Agama Islam, Sibernetik, Teori Belajar Cybernetic, Islamic Religious Education Lessons, Learning Theory
Galleys  :  
Published  :  
2023-12-04
How to Cite  :  
Wulandari, R., Isnaini, N. A., Rosyda, N. I., Tarsono, T., & Hasbiyallah, H. (2023). PROSES BERPIKIR SIBERNETIK DALAM MATERI MEYAKINI KITAB-KITAB ALLAH DAN MENCINTAI AL-QUR’AN KELAS VIII SMP. Jurnal Muara Pendidikan, 8(2), 400–409. https://doi.org/10.52060/mp.v8i2.1267
Issue  :