IMPLEMENTASI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA MATERI ARITMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN PESERTA DIDIK

Ulfa Maysaroh ( a:1:{s:5:"en_US";s:21:"STKIP Budidaya Binjai";} )
Putri Pertiwi ( STKIP Budidaya Binjai )
Lilis Saputri ( STKIP Budidaya Binjai )

Abstract

A The Pancasila learner profile describes the competencies and characters developed in daily life and applied by each learner through educational programs, the Pancasila learner profile, or other extracurricular activities. This study aims to analyze the implementation of the ability of students' understanding in learning arithmetic through efforts to improve the project of strengthening the Pancasila profile through the theme of entrepreneurship. The population in this study were X grade students of Taruna Bangsa High School. The sample is class X students totaling 5 students. Learners' understanding ability is determined through tests, interviews, and documentation used for data collection. This data was then analyzed using descriptive qualitative methods. The results showed that through the Pancasila learner profile strengthening project the understanding of students on Arithmetic material increased. The expected suggestion from the researcher is that the strengthening of the Pancasila learner profile can help improve students' understanding of the learning material being taught.

References

Alifah, F., Sutima, S. 2019. Pembelajaran Matematika Berbasis Wirausaha ( Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika). URL: https://www.researchgate.net/publication/338984237_Pembelajaran_Matematika_Berbasis_Wirausaha_Prosiding_Seminar_Nasional_Matematika_dan_Pendidikan_Matematika_Sesiomadika. Diakses tanggal 10 Maret 2024.

Anggraena, Y., Felicia, N., Eprijum, D., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. 2022. Kajian Akademik Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Buyung. 2021. Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP Melalui Soal Open Ended. Media Pendidikan Matematika. 9(2): 126–132. https: e-journal.undikma.ac.id/index.php/jmpm.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2020. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Tahun 2020-2024. Kemendikbud. Jakarta.

Nugroho, I. A., Megawati, I., & Amalia, S. 2022. Peran Teknologi Pendidikan dalam Membentuk Budaya Sekolah di Era Merdeka Belajar. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST. 1(1):198-204.

Nurajijah, S., & Fitriani, N. 2020. Analisis Kesulitan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Pembelajaran Matematika Kelas VII. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 7(1), 76–82.

Royanti, D., Sulistyowati, L. 2018. Analisis Keuntungan dan Nilai Tambah Agrondustri Puree Mangga di CV Promindo Utama Kabupaten Cirebon, Jawa Barat. Jurnal Ilmiah Mahasiswa. 4(3): 811–818.

Setyowati, N., Mawardi, M. 2018. Sinergi Project Based Learning dan Pembelajaran Bermakna untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. SCHOLARIA Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 8(3):253–263. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p253-263.

Sufyadi, S., Harjatanaya, T. Y., Adiprima, P., Satria, M. R., Andiarti, A., & Herutami, I. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi.

Utari, D.R., Wardana, M.Y.S., & Damayani, A.T. 2019. Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. 3(4): 534– 540. DOI: https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.22311.

Wahyuni, R., Efuansyah, E. 2018. Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) Menggunakan Strategi Think TalkWrite (TTW) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Pemecaahan Masalah. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika. 2(1): 24.


Keywords  :  
Keywords: Arithmetic, Pancasila learner profile, learners Aritmatika, profil pelajar Pancasila, peserta didik
Galleys  :  
Published  :  
2024-03-29
How to Cite  :  
Maysaroh, U., Pertiwi, P., & Saputri, L. (2024). IMPLEMENTASI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA MATERI ARITMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN PESERTA DIDIK. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 2(2), 38–44. Retrieved from https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/JPVS/article/view/2037
Issue  :