Students' Learning Motivation on Learning Outcomes In High School Volleyball Sport Subjects

Anton Sukowati ( a:1:{s:5:"en_US";s:42:"Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong";} )
Waskito Aji Suryo Putro ( Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong )
Saiful Anwar ( Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong )

Abstract

The type of research uses a quantitative approach. The type of research is correlational. This research is a study involving a population of 45 students. Data were collected using a research instrument in the form of a questionnaire. Of the 30 questions tested, there were 23 valid questions with a reliability value of 0.903. The data analysis technique used was product moment correlation. The results of the study showed that: (1) the average/mean learning motivation of class X students of SMA Negeri 3 Raja Ampat was 70.77 or in the moderate category, (2) the average/mean learning outcomes of class X students of SMA Negeri 3 Raja Ampat was 69.00 or in the moderate category, and (3) there is a positive and significant relationship between learning motivation and learning outcomes of the Volleyball Sports Subject for Class X Students of SMA Negeri 3 Raja Ampat. This is indicated by the large value of r count which is greater than r table (0.490>0.286) and a significance value of 0.000, which means less than 0.05 (0.000<0.05)

References

A.M, Sardiman. 2010. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Ahmadi (2007) panduan olahraga bola voli. Era Pustaka utama

Aip Syaifudin dan Muhadi, 1991. Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdikbu

Amung Ma’mun dan Toto Subroto (2001). Pendekatan Keterampilan Taktis dalam Pembelajaran Bola Voli. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi VI). Jakarta : PT Rineka Cipta.

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI. Jakarta : Rineka Cipta

Barbara L. Viera & Bonnie J. Freguson. (2014). Bola Voli Tingkat Pemula. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Dalyono, M. 2009. Psikologi Pendidikan. Jakarta. Rineka Cipta dan Kebudayaan. deskripsi dan tinjauan kritis. Bandung: Nusa Media.

Ega Trisna Rahayu, Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani,(Bandung: ALFABETA, 2013),

Gunarsa, S.D. (2008). Psikologi olahraga. Jakarta: PT. BPK Gunung Muli

Hadi, S. (1991). Analisis butir untuk instrument angket, tes, dan skala nilai dengan BASICA. Yogyakarta: Andi Ofset.

Hamalik, O. (2005). Proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Hanafiah, N & Suhana, C. (2012). Konsep strategi pembelajaran. Bandung: PT. Hlm.19-26.

Irsyada, Mahfud. 2000. Bola Voli. Surabaya: Unesa University Press.

Kurniawan, Feri . (2012). Buku Pintar Pengetahuan Olahraga. Jakarta: Laskar Aksara.

M. Yunus. (1992). Olahraga Pilihan Bola Voli. Jakarta: Depdikbud Dirjen Dikti

Muhajir. 2007. Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Bandung, Erlangga.

Mulyasa, E. (2002). Prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran. Bandung: PT

Mylsidayu, A. (2014) Psikologi olahraga. Bumi Aksara: Jakar

Nopembri, S & Saryono. (2012) Model pembelajaran pendidikan jasman: fokus

Nuril Ahmadi. (2007). Panduan Olahraga Bolavoli Telah ditelaah oleh Tim Ahli FIK UNY).Solo Era Pustaka Utama pada pendekatan taktik. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Keolahragaan pendidikan jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmsni Indonesia. (Nomor 2).

Rachman, H.A. (2008). Dimensi kecakapan hidup (life skill) dalam pembelajaran

Rahyubi, H. (2012). Teori-teori belajar dan aplikasi pembelajaran motorik Raja Grafindo Persada.

Sardirman, A.M. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali Pers.Sekolah Tinggi Olahraga Yogyakart

Simanjuntak, Victor G. 2011. Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.

Siregar, E & Hartini, N. (2010). Teori belajar dan pembelajaran. Bogor: Ghalia.

Slameto. (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta:

Soeharno HP. 1993. Dasar-dasar Permainan Bola voli. Jogjakarta. : FPOK IKIP.

Sugihartono, dkk. (2007.) Psikologi pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV

Suharno. (1993). Metodik melatih permainan bola volley. Yogyakarta: Yayasan

Suherman, A. (2000). Dasar-dasar penjaskes. Jakarta: Departemen Pendidikan

Suyono & Hariyanto. (2015). Implementasi belajar & pembelajaran. Bandung: Universitas Negeri Yogyakarta.

Uno, H.(2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi AksaraBandung PT Remaja Rosdaka Karya

Yunus. M (1992). Olahraga Pilihan Bola Voli. Jakarta: Depdikbud Derektorat Jendaral Pendidikan Tinggi.


Keywords  :  
Keywords: Motivation to learn; Learning outcomes; Volleyball
Galleys  :  
Published  :  
2025-01-02
How to Cite  :  
Sukowati, A., Aji Suryo Putro, W., & Anwar, S. (2025). Students’ Learning Motivation on Learning Outcomes In High School Volleyball Sport Subjects. JURNAL MUARA OLAHRAGA, 7(1), 156–167. Retrieved from https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/pjkr/article/view/2518
Issue  :