Developing Kinesthetic Intelligence Through Apuse Rhythmic Gymnastics
Abstract
Kinesthetic intelligence is the ability to use all parts of the body to convey ideas and feelings. Based on observations by researchers at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Aimas, children's kinesthetic intelligence has not developed. This study aims to develop the kinesthetic intelligence of early childhood at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Aimas through Apuse Rhythmic Gymnastics. This research method uses a descriptive qualitative approach, Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Based on the results of observations and interviews conducted by researchers, after conducting Apuse Rhythmic Gymnastics in early childhood at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Aimas, children's kinesthetic intelligence began to develop, this can be seen from before doing Apuse rhythmic gymnastics, children were still unable to stretch their arms properly and children were still confused when doing clapping movements to the right and left, but after 12 times doing Apuse rhythmic gymnastics, children were able to stretch their arms correctly, and when doing clapping movements to the right and left, children were able to follow the instructions correctly. The results of the study on developing kinesthetic intelligence through rhythmic gymnastics in early childhood at Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Aimas Kindergarten can be concluded that rhythmic gymnastics activities can improve the development of kinesthetic intelligence in early childhood at Aisyiyah Bustanul Athfal 2 Aimas Kindergarten.
References
Pendidikan, M., Anak, I., Dini, U., Tarbiyah, F., & Keguruan, I. (n.d.). ANALISIS SENAM SEHAT GEMBIRA DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA DINI SKRIPSI Diajukan Oleh NURMELIA NIM. 160210113.
Safira, H., Kumala, E., Rahmania, N. U., Purnama, S., Piaud, P., Islam, U., Sunan, N., & Yogyakarta, K. (2022). IMPLEMENTASI PENGEMBANGAN KECERDASAN KINESTETIK Pendidikan, M., Anak, I., Dini, U., Tarbiyah, F., & Keguruan, I. (n.d.). ANALISIS SENAM SEHAT GEMBIRA DALAM MENGEMBANGKAN KECERDASAN KINESTETIK ANAK USIA DINI SKRIPSI Diajukan Oleh NURMELIA NIM. 160210113.
Safira, H., Kumala, E., Rahmania, N. U., Purnama, S., Piaud, P., Islam, U., Sunan, N., & Yogyakarta, K. (2022). IMPLEMENTASI PENGEMBANGAN KECERDASAN KINESTETIK MELALUI KEGIATAN SENAM IRAMA DI TK ISLAM AL MADINA SAMPANGAN SEMARANG.
Baswori dan Suwandi (2008). Memahami
Penelitian Kualitatif. Jakarta : Rineka Cipta 2008, hlm 99.
Hartin Kurniawati, Ika Rahayu Satyaninrum, Siska Putri Sayekti, Putri Rahmizar (2022). Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Usia Dini Melalui Outbound Pada Siswa Al-Ghifary. Jurnal Pendidikan Guru Indonesia. Volume 1, No. 2, Desember 2022.
Husnuzziadatul Khairi (2018). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0-6 Tahun. Jurnal Warna. Volume 2, No. 2, Desember 2018.
Lidia Nusir, Rita Malini (2020). Kajian Pembelajaran Gerak Dan Lagu Dalam Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Keislaman. Volume 10 No. 2, Juli-Desember 2020.
Lismadiana (2017). Jurnal Peran Perkembangan Motorik Pada Anak Usia Dini, FIK UNY: Yogyakarta.
Nana Widhianawati (2021). Pengaruh Pembelajaran Gerak Dan Lagu Dalam Meningkatkan Kecerdasan Musikal Dan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini (Studi Eksperimen Kuasi Pada Anak Kelompok Bermain Mandiri SKB Sumedang). Jurnal Penelitian Pendidikan. Edisi Khusus No. 2, Agustus 2011).
Nanda Renza Farah Hasibuan, Taty Fauzi, Rahmah Novianti (2020). Pengaruh Kegiatan Senam Irama Terhadap Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Kelompok B TK Mustabaqul Khoir Palembang. Jurnal Pendidikan Anak. Volume 9 (2), 2020, 118-123.
Novalia Warwey (2023). Upaya 2, Agustus 2011).
Nanda Renza Farah Hasibuan, Taty Fauzi, Rahmah Novianti (2020). Pengaruh Kegiatan Senam Irama Terhadap Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Kelompok B TK Mustabaqul Khoir Palembang. Jurnal Pendidikan Anak. Volume 9 (2), 2020, 118-123.
Novalia Warwey (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Tarian Tradisional Aster pada Anak
Kelompok B di TK Negeri Pembina Kabupaten Sorong. Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 09 Desember 2023.
Resa Resapati, Lutfi Nur, & Taufik Rahman (2018). Gerak Dan Lagu Sebagai Model Stimulasi Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini. Volume 12 Edisi 2 November 2018.
Restu Yuningsih, Citra Akmariani, Wahidah Fitriani (2019). Pengaruh Senam Irama Terhadap Kecerdasan Kinestetik Pada Anak TK Kurnia Illahi Kabupaten Tanah Datar. PPJ PAUD Indonesia. Volume 6, No 1, 2019.
Rima Yunita Dewanto (2020). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Melalui Senam Irama Pada Anak Tunarungu Kelas II SDLB-B YRTRW Surakarta Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Luar Biasa – X5117016 - 2020.
Suharsimi Arikunto (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta 2022, hlm 158.
Ulber Silalahi (2012). Metode Penelitian Sosial. Bandung : PT Refika Aditama 2012, hlm 312.
Keywords | : |
Keywords:
Kinesthetic Intelligent; Rhythmic Gymnastics; Apuse.
|
Galleys | : | |
Published | : |
2025-01-02
|
How to Cite | : |
Pratama, L., Hardianti Oktaviana, & Aji Suryo Putro, W. (2025). Developing Kinesthetic Intelligence Through Apuse Rhythmic Gymnastics. JURNAL MUARA OLAHRAGA, 7(1), 143–155. https://doi.org/10.52060/jmo.v7i1.2499 (Original work published December 31, 2024)
|
Issue | : |
Section
Articles
|