PENGEMBANGAN ELEKTRONIK LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (E-LKPD) DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 1 SUNGAI ARE
Abstract
The purpose of the study, namely to develop learning tools, so that students are more active and the teacher as a facilitator. The formulation of the research problem is How to Develop Electronic Learner Worksheets (E-LKPD) with a Contextual Approach? This research method uses the research and development method with the research limits of expert assessment and practicality. Expert assessment is carried out on media, language, and material experts, while practicality with teachers and students. Data collection techniques used documentation and questionnaires, while data analysis techniques used percentages. The results of the study stated that the validity test of E-LKPD with CTL approach in grade V learning of SD Negeri 1 Sungai Are was declared valid and received a score of 81.90%. The practicality test of E-LKPD with the CTL approach in fifth grade learning at SD Negeri 1 Sungai Are was declared very practical and received a score of 89.77%. The effectiveness test of E-LKPD with the CTL approach in learning grade V SD Negeri 1 Sungai Are was declared very effective and received a score of 85.84%.
References
Afnia, Selvia Nur, and Fariz Setyawan. 2021. “Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa.” Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM) 4(2):103. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v4n2.p103-116
Ariani, Dira et al. 2023. “Pengembangan LKPD Berbasis Liveworksheet Pada Mata Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD Negeri 2 Terusan Menang.” 09(05):356–66. doi: https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i5.1932
Depdiknas. (2018). Pengembangan Bahan Ajar dan Media. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Dimyati dan Mudjiono. (2019). Belajar dan Pembelajaranya. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. (2022). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Ermi, N. (2019). Penggunaan Media Lembar Kerja Siswa (Lks) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI SMAN 15 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan, Vol 8, No 1 (2019).
Fatimah. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Melalui Bermain Tebak Angka Pada Anak Kelompok Usia 4 -5 Tahun Paud Salsabila Jambesari Darus Sholah. Jurnal Universitas Muhammadiyah Jember, 2021.
Gighile, Tulusan, dan Londa (2018). Implementasi Kebijakan Pendidikan Dasar Daerah Kepulauan (Suatu studi di Kecamatan Manganitu Selatan Kabupaten Kepulauan Sangihe Provinsi Sulawesi Utara). Jurnal Administrasi Publik, Vol. 4 No. 55 (2018).
Hamalik, Oemar. (2021). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung. Bumi Aksara,
Hanisah, R. (2018). Apakah Integrasi Islam dapat Membudayakan Literasi Matematika?. Prosiding Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta.
Hosnanm. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Johnson Elaine, B. (2017). CTL – Contextual Teaching & Learning Menjadikan.Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung: MLC.
Khairul et al. 2023. “Perbedaan Individual (Kognitif, Bakat, Minat) Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran.” Jurnal LENTERA: Jurnal Studi Pendidikan 5(1):123–34. https://doi.org/10.51518/lentera.v5i1.110
Margono, S. (2018). Metodelogi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Musyafa, A. (2021). Pengaruh Permainan Teka-Teki Angka Dan Huruf Terhadap Kecerdasan Logika-Matematika Anak. PAUDIA, Volume 10, No. 2, Desember 2021, pp. 254-265, ISSN : 2089-1431 (print) ISSN : 2598-4047 (online). https://doi.org/10.26877/paudia.v10i2.8737
Novita, M. P. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Berbasis Contextual Teaching Learning (CTL) Kelas V Tema 3 Subtema 1. Jurnal Pendidikan, Vol. 3 No. 1 (2018): Volume 3, Nomor 1, April 2018. https://doi.org/10.26740/jp.v3n1.p1-6
Prastowo, A. (2018). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Prihandoko, Antonius Cahya. (2020). Memahami Konsep Matematika Secara Benar Dan Menyajikannya Dengan Menarik. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Pulungan, M. (2020). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Pada Pembelajaran Tematik Kurikulum 2013. Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan, Vol 7, No 1 (2020). https://doi.org/10.36706/jisd.v7i1.11621
Rohani, Ahmad. (2022). Media Instruksional Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Sanjaya, Wina H. (2018). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sari, D. G. (2018). Pengembangan Modul IPS Materi Hubungan Makhluk Hidup Dan Lingkungannya Berbasis Pendekatan Kontekstual. LENSA (Lentera Sain): Jurnal Pendidikan IPA, Vol. 8 No. 1 (2018): May 2018. https://doi.org/10.24929/lensa.v8i1.28
Standar Nasional Indonesia. (2020). Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Badan Standar Indonesia.
Subarinah, Sri. (2020). Inovasi Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Sudjana, Nana, dan Rivai, A. (2018). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjana. (2018). Penilaian Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Sudjana. (2021). Metode Statistik. Bandung: Tarsito.
Sugiyono. (2021). Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif R& D. Jakarta: Rineka Cipta.
Sulfemi, W. B., & Kamalia, Y. (2020). Jigsaw Cooperative Learning Model Using Audiovisual Media To Improve Learning Outcomes. JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar). 6 (1), 30-42.
Suwardi. (2019). Manajemen Pembelajaran. Surabaya: Temprina Media Grafika.
Suyitno. (2021). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Trianto. (2020). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wena, Made. (2022). Model Pembelajaran yang Inovatif Kontemporer. Malang. Bumi Aksara.
| Keywords | : |
Keywords:
Development, E-LKPD, Social Studies
|
| Galleys | : | |
| Published | : |
2025-10-20
|
| How to Cite | : |
Setiawan, A., Wardiah, D., & Heldayani, E. (2025). PENGEMBANGAN ELEKTRONIK LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (E-LKPD) DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 1 SUNGAI ARE. Jurnal Tunas Pendidikan, 8(1), 301–316. https://doi.org/10.52060/pgsd.v8i1.1761
|
| Issue | : |
Section
Articles
|



311.png)


_SCCC1.png)
.png)
