PENINGKATAN PROSES DAN HASIL PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DI SEKOLAH DASAR
Abstract
This study began with the low learning outcomes of science students in grade V SDN 223 /II Rantau Embacang. This study aims to improve the science learning outcomes by using a contextual approach. This type of research is classroom action research. This research was conducted in two cycles. Every cycle there are activities of planning, implementation, observation and reflection. The results of this study indicate that the use of contextual approaches can improve the learning outcomes of science students in grade V SDN 223 / II Simp. Rantau Embacang. The results showed that the Natural Science Learning using the contestant approach class V SDN 223 /II Simp. Rantau Embacan at the implementation stage of the action on the teacher aspect in accordance with observers' observations achieved good success and aspects of students achieving good success. The average value of
student learning outcomes at meeting 1 is 79, 48 and meeting II is 80.63. Student learning outcomes in the second cycle reached an average value of 80%. Based on that, this study ended in cycle II.
References
Akhmad Sudrajat. 2008. Pembelajaran Kontekstual. Jakarta. Bumi Aksara
Alben Ambarita. 2008. Manajemen Pembelajaran. Jakarta: Dikti.
Budiningsih, 2015. Pendekatan Proses dan Hasil Belajar. Jakarta. Bumi Aksara
Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar. Jakarta: Depdiknas
Depdiknas. 2011. Indikator Keberhasilan Pembelajarn. Jakarta: Depdiknas
Dhina Ratnafuri. 2009. Studi Komperensif Hasil Belajar antara Pendekatan Kontekstual (CTL) dengan Pendekatan Konvensional. Bandung: CV Alfabeta.
Dian Rahmana. 2009. Penggunaan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran di SD. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Hasan, Nur. 2013. Pendekatan Proses dan Hasil Pembelajaran. Jakata: PT. Raja Grafindo Persada.
Kunandar. 2011. Guru Profesional Implementasi KTSP dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jakata: PT. Raja Grafindo Persada.
Masnur Muslich. 2012. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara.
Mariana. 2003. Ilmu Pengetahuan Alam dan Pengembangannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Muslichach Asy’ari. (2013). Penerapan Pendekatan Sains Teknologi Masyarakat dalam Pembelajaran Sains di SD. Jakarta: Dikti
Nasar. 2006. Merancang Pembelajaran Aktif dan Kontekstual. Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia.
Nurhadi, dkk. 2012. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning/CTL) dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.
Nana Sudjana. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdajarya.
Sargawi. 2015. Proses dan Hasil Pembelajaran. Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia.
Suharsimi, Arikunto, dkk. 2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara
Sumiati dan Asra. 2007. Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Susanto. 2013. Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Depdiknas.
Suprayetti. (2016). Penera pan Model Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran IPA di SD. Bandung: CV Wacana Prima.
Syaiful Sagala. 2008. Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta
Wina Sanjaya. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Keywords | : |
Keywords:
Learning Outcomes, Natural Sciences, Approach Contextual learning outcomes, Natural Sciences (IPA), Approach contextual.
|
Galleys | : | |
Published | : |
2022-03-07
|
How to Cite | : |
Zunarti, R., & Subhanadri, S. (2022). PENINGKATAN PROSES DAN HASIL PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Tunas Pendidikan, 4(2), 290–295. https://doi.org/10.52060/pgsd.v4i2.717
|
Issue | : |
Section
Articles
|