ANALISIS PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN OLAHRAGA

heru mardianto ( UNIVERSITAS NEGERI PADANG )
Ira Chinta ( Universitas Negeri Padang )
Genta Dwi Putra ( Universitas Negeri Padang )
Padli Padli ( Universitas Negeri Padang )

Abstract

ABSTRACT

Education throughout the world has the same goals and objectives. This includes helping students become smarter, helping them become better and have better character. This research uses a type of literacy research. Literacy research is a type of research carried out by in-depth study of books, literature, notes and various reports related to the problem to be discussed and solved. Education that embodies human activity in attitudes and actions, which are given personality content and orientation in accordance with human goals that is called sports education. Sports values are common to all individuals involved in sports, because sports values are able to shape human civilization and character. Individuals who are active in sports show higher self-confidence than teenagers who are not active in sports. The conclusions in this research show that the values contained in sports education can help build character in students.

Keywords: Sports, Character, Education

References

Alaska, A., & Hakim, A. A. (2021). Analisis Olahraga Tradisional Lompat Tali dan Engklek Sebagai Peningkatan Kebugaran Tubuh di Era New Normal. Jurnal Kesehatan Olahraga, 09(01), 141–150. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-kesehatan-olahraga/article/download/40928/36256
Fatha Pringgar, R., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Pembelajaran Siswa. Jurnal IT-EDU, 05(01), 317–329.
Habibi, I., & I Ketut Budaya Astra. (2023). Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Jurnal Ilmu Keolahragaan Undiksha, 11(1), 16–23. https://doi.org/10.23887/jiku.v11i1.56601
Harta, L. I. (2019). Implementation of character education in Era 4.0 through physical education and sports in schools. Prosiding SENFIKS, 1(1), 66–73.
Iqbal, M., PJOK Dalam Pembentukan Karakter Watak Anak, P., Studi Pendidikan Kepelatihan Olahraga, P., & Ilmu Keolahragaan, F. (2021). The role of PJOK in the formation of children’s personality characters Muhammad Iqbal. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kepelatihan Olahraga, 1(2), 98–110.
Lestari, D. F. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Aktivitas Jasmani Melalui Permainan Tradisional bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 8(1), 7–12. https://doi.org/10.23887/jjp.v8i1.33742
M. E. Winarno. (2018). Membangun Karakter Melalui Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Seminar Nasional Pendidikan Jasmani, 12(05), 10–20.
Mahardika, I. M. S. (2018). Perencanaan dan Inovasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK). Prosiding Seminar Nasional IPTEK Olahraga (SENALOG), 1(1), 1–9. https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/semnassenalog/article/view/153/109
Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. JSER: Journal of Science and Education Research, 1(1), 43–50.
Nugraha, R. Y., Subhakti, D., Raharja, P., Priyono, A., Jasmani, P., & Majalengka, U. (2023). Pendidikan Jasmani : Strategi Guru Profesional Dalam Pengelolaan Pembelajaran. 2(April), 997–1001.
Nurdiansyah, I., & Prihanto, J. B. (2015). Survei Tingkat Keterlaksanaan Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di SMP Negeri Surabaya Selatan. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(3), 812–821.
Prasetyo, N. R. D., Muryadi, A. D., & Rumpoko, S. S. (2021). Survei Manajemen Dan Pembinaan Prestasi Kelas Khusus Olahraga (Kko) Di Smp Negeri 1 Surakarta Tahun 2020. JurnalI Lmiah Penjas, 000, 1–17.
Purnomo, T. J., & Roesdiyanto. (2021). Character building through physical education learning for student athletes. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Kepelaihan Olahraga, 1(2), 252–263. http://conference.um.ac.id/index.php/pko/article/view/2175/1324
Putry, R. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480
Rahadian, A., & Ma’mun, A. (2018). Kebijakan Dalam Olahraga dalam Pemerintahan Lokal. Bintang WaliArtika, November 2018, 23–24.
S, A. F. (2019). Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Penjas Pada SMA Negeri 1 Bulukumba. Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Penjas Pada SMA Negeri 1 Bulukumba, 1–9. http://eprints.unm.ac.id/16341/
Sitepu, I. D. (2017). Indra Darma Sitepu: Pembentukan Karakter Melalui Partisipasi Dalam Olahraga. Jurnal Pedagogik Olahraga, 3(2), 99–112. file:///C:/Users/LENOVO/Downloads/8209-16657-1-SM.pdf
Susanto, M. (2021). Upaya Pengembangan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Jasmani Dan Olahraga. Osf.Io, 9. https://osf.io/preprints/9sn8v/
Tifal, I. N. (2023). Pendidikan Jasmani dan Olahraga sebagai Sarana Pendidikan dan Pembentukan Karakter Peserta Didik. … Pendidikan Dan Kepelatihan Olahraga, 1(1),1–9. https://journal.sabajayapublisher.com/index.php/jpko/article/view/47%0Ahttps://journal.sabajayapublisher.com/index.php/jpko/article/download/47/71

Keywords  :  
Keywords: Sports, Character, Education Sports, Character, Education
Galleys  :  
Published  :  
2024-03-04
How to Cite  :  
mardianto, heru, Chinta, I., Putra, G. D., & Padli, P. (2024). ANALISIS PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN OLAHRAGA. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(2), 458–467. Retrieved from https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1648
Issue  :