PENINGKATAN PROSES DAN HASIL BELAJAR PKN DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PROBING PROMPTING LEARNING DI KELAS VII SMP NEGERI 2 MUARA BUNGO

Asnidar Asnidar ( SMP Negeri 2 Muara Bungo )

Abstract

ABSTRACT

The problem in this research is that the learning process and student learning outcomes in Class VII of SMP Negeri 2 Muara Bungo are still low, this is proven by the results of initial observations carried out by researchers of 17 students, only 30% of whom obtained marks in the completion criteria. The cause is that students are less active in the learning process, do not want to ask questions, students' understanding of Civics material is still lacking. The aim of the research is to improve the Civics learning process and outcomes through the application of the probing prompting learning model. This classroom action research consists of two cycles, each cycle consisting of four stages of activities, namely planning, implementation, observation and reflection. The research results show that the use of the probing prompting learning model can improve students' learning processes and outcomes. This can be seen from the increase in the results of the educator process in cycle I with a percentage of 67.7% with fairly good criteria and cycle II with a percentage of 85.3% with good criteria. Meanwhile, student learning outcomes in cycle I were 64.7% and cycle II 82.4.

Keywords: Process, learning outcomes, probing prompting

References

Arikunto Suharsimi, dkk. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Ayati, Sri Barkah. 2017. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analitis Terhadap Pembelajaran Ipa Melalui Model Pembelajaran Probing Prompting Pada Siswa Kelas Iv Sdn Totosari No 102 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017”. Disertasi diterbitkan. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2015. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Huda, Miftahul. 2017. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isti’adah, Fieda Noorlaila dan permana Rahmad (Ed). 2020. Teori-teori Belajar dalam Pendidikan. Jawa Barat: Edu Publisher.
Joyce, Bruce, marsha Weil dan Emily Calhoun 2009. Models Of Teaching.
Yoyakarta: Pustaka Belajar.
Lestari, Witri. 2017. Efektivitas model pembelajaran guided discovery learning terhadap hasil belajar matematika. Jurnal SAP, (Online), Vol. 2, No. 1,
(http://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/SAP/article/view/1724, diakses 22 Januari 2022)
Mayasari, Yuriska, dkk. 2014. Penerapan Teknik Probing Prompting dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII MTsN Lubuk Buaya Padang. Jurnal pendidikan Matematika FMIPA UNP. Vol. 3 No 1. http://repository.unp.ac.id/id/eprint/3537 , diakses 22 Januari 2022)
Muhadjir, Neong. 1996. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogakarta: Rakesarasin.
Mulyasana, Dedi. 2012. Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing. Bandung: PT remaja rosdakarya.
Nawawi, Hadari. 2015. Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gajah Mada University Press
Ramadhan, Febian. 2019. “Pengaruh Model Pembelajaran Probing-Prompting Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Self- Efficacy Siswa SMA”. Disertasi diterbitkan. Bandung: Program Studi Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pasundan
Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013
Yogyakarta: AR-RUZZMEDIA.
Slameto. 2015. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana, Nana. 2016. Penilaian Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Sugiyono. 2010. Statistik untuk Pendidikan. Bandung Alfabeta.
Suprijono, A. 2016. Model-Model Pembelajaran Emansipatoris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Syaiful, Sagala. 2012. Supervisi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta : Bumi Aksara.

Keywords  :  
Keywords: Proses, hasil belajar, probing prompting learning Process, learning outcomes, probing prompting
Galleys  :  
Published  :  
2023-10-03
How to Cite  :  
Asnidar, A. (2023). PENINGKATAN PROSES DAN HASIL BELAJAR PKN DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PROBING PROMPTING LEARNING DI KELAS VII SMP NEGERI 2 MUARA BUNGO. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 56–67. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i1.1448
Issue  :