PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI BERBASIS STRATEGI PAIKEM PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENDUKUNG MERDEKA BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASR
Abstract
The background of this writing is the inaccurate selection of paikem strategy-based video animation media in Indonesian subjects to support the independence of grade IV elementary school students. Inappropriate learning media cannot fully accommodate students' learning styles. This writing aims to produce a product in the form of valid, practical, and effective animated video media for reading fable texts and writing nominal money in class IV. This type of research is development research. This study uses a 4D development model. The test subjects in this study were fourth grade students at SDN 82/VI Rantau Limau Kapas and fourth grade Indonesian language teachers.The research conducted shows that the video animation media based on the Paikem strategy developed is valid, practical and effective. So it can be concluded that from the process of developing animated video media based on the Paikem strategy in learning to read fable texts and write nominal class IV money, it has produced media that is (1) valid, both in terms of aspects as media, language aspects, and material aspects, (2) media that is practically used from both the student and teacher aspects, and (3) has produced effective media to achieve learning objectives according to the curriculum
References
Angraini, M. D. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Kartun Pada Pembelajaran Tematik ntuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1–103.
Apriansyah, M. R., & , Kusno Adi Sambowo, A. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 8–18.
Apriasta, L. (2023). Analisis Pembentukan Karakter Religius dan Gotong Royong Peserta Didik melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Kepramukaan di SDN 60/VI Bangko IV Kabupaten Merangin. Jounar On Teacher Education, 4, 242–250.
Ellsa, S., Rahmawati, L. E., Surakarta, U. M., Pembelajaran, M., & Kata, K. (2020). Pengembangan Media Kartun Kata Dalam Pembelajran. Susunan Artikel Pendidikan, 4(3), 3.
fauziah zahratun. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak dan Berbicara. Jurnal Basicedu, 120.
Fitri, F. dan A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.
Gumelar, H. P. A., Hidayat, B., & Kuswono. (2019). Pengembanagn Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Materi Sejarah Pergerakan SMA di Lampung. Jurnal Swarnadwipa, 3, 40–53.
Liatunrahman, N. (2023). Pengembangan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Materi Pecahan Biasa Kelas IV Sekolah Dasar. Pengembangan Media Animasi, 4, 36.
Mega, N. M., Ulva, R., & Apreasta, L. (2020). Pengaruhmediaflashcardterhadapkemampuan Membacapermulaansiswakelasisdnno 105/Iirambahkabupatenbungo. Jurnal Education and Counsling, 193–205.
Ningsih, W., Salahuddin, A., & Sari, F. I. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Permainan Kartun Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Siswa KelasI SDN 13 SITIUNG Kabupaten Dharmasraya. Jurnal Dharma PGSD, 1(2), 193–201.
Permata, G., & Hapsari, P. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan MotIvasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394.
Prananda, G., Wardana, A., & Darniyanti, Y. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tema 6 Subtema 2 Untuk Siswa Kelas SD Negeri 17 Pasar Masurai 1. Jurnal Dharma PGSD, 1(1), 38–45. http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/judha/article/view/104
Putu, N., Octavyanti, L., Agung, I. G., & Wulandari, A. (2021). Video Pembelajaran Berbasis Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. 8(1), 66–74.
Salita, R. D., Estuhono, Mahmudi, M. R., Keguruan, F., Ilmu, D., Universitas, P., & Indonesia, D. (2021). CONSILIUM Journal : Journal Education and Counseling. Journal Education and Consling, 232–243.
Sri Utami kholilla Mora Siregar, Rini Kesuma Siregar, Rosni Harahap, N. C. D. (2022). Strategi Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (PAIKEM) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa FKIP UGN Padang sidimpuan. Jurnal Research & Learning in Primary Education, 4, 470–479.
Subhan, M. estuhono. (2021). INNOVATIVE : Volume 1 Nomor 2 Tahun 2021 Research & Learning in Primary Education. Research and Learning in Primary Education, 1, 148–152.
Ujang Cepi Barlian, Siti Solekah, P. R. (2022). implementasi kurikulum merdeka dalam meningkatkan mutu pendidikan. Journal of Education and Language Research, 10(1), 1–52. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026
Wati, S. G., Sari, A. M., Saputra, A., Estuhono, E., Apreasta, L., & Rahmadani, R. (2022). Pengembangan Media Video Pembelajaran Sentra Tema Alam Semesta Subtema Gejala Alam. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4049–4056. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2520
Widia Aprilia, Lika Apreasta, D. E. P. (2021). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Model Problem Based Learning pada Subtema 1 Kekayaan Sumber Energi Di Indonesia pada kelas IV Sekolah Dasar. Innovative, 1(2), 552–560.
Keywords | : |
Keywords:
Pengembangan, Media Video Animasi, Model 4-D Development, Animation Video Media, 4-D Models
|
Galleys | : | |
Published | : |
2023-10-15
|
How to Cite | : |
Apreasta, L., Mahmudi, M. R., & Wati, S. N. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI BERBASIS STRATEGI PAIKEM PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA UNTUK MENDUKUNG MERDEKA BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASR. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 276–287. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i1.1287
|
Issue | : |
Section
Articles
|