PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ANIMASI PADA MATERI PENCIPTAAN MANUSIA DALAM AL-QUR’AN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MAHASISWA
Abstract
This study aims to develop animated learning media on the topic of human creation in the Qur’an to enhance students’ understanding. The study is grounded in the need for interactive and contextual learning media in the digital era, particularly in Islamic Religious Education at the university level. This research employed a research and development method involving need analysis, design, development, expert validation, product revision, and limited trials. The results indicated that the developed animated learning media demonstrated excellent feasibility based on evaluation by content and media experts. Limited trials revealed improved student understanding and positive responses regarding visual presentation, clarity of narration, and ease of comprehension. In conclusion, the animated learning media is considered feasible and effective as an innovative technology-based tool for teaching Islamic Religious Education in higher education.
Downloads
References
Ahnaf, F. H., Rochmawati, F., Utami, S. M., & Syahputri, D. D. (2021). Efektivitas Media Animasi Audio Visual dalam Kuliah Daring Keterampilan Membaca. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(2), 72–78. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i2.27
Aisyah, R., Hidayati, F., & Maulana, D. (2022). Pengembangan media pembelajaran video animasi motion graphic kebudayaan Islam berbasis Adobe After Effects untuk mahasiswa. Fikri: Jurnal Kajian Agama, Sosial dan Budaya, 7(2), 101–115.
Anggita, N., Amelia, T., Restya, D., & Asmiranda, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi untuk Meningkatkan Karakter Religus Siswa Sekolah Dasar Kelas V SDIT Al Jihadiyah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 5839–5846.
Annisa, F., Hidayat, & Soewarno. (2023). Efektivitas media pembelajaran berbasis animasi dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Tarbiyah UIN Ar-Raniry, 1(1), 51–58. https://doi.org/10.22373/jim.v1i1.338
Aqli, F., Rahman, T., & Zahra, L. (2025). ). Efektivitas penggunaan media animasi dalam meningkatkan minat belajar siswa pada materi fikih shalat: Kajian pustaka. Islamic Education Research Journal (IERJ), 3(1), 55–68. https://doi.org/10.62976/ierj.v3i2.1210
Aulia, A. T., Trieyani, E. T., Kusumawardani, L. F., & Aeni, A. N. (2025). Pengembangan Video Animasi Muala (Murrotal Al-A’la) Tentang Surat Al-A’la Pada Pembelajaran PAI Kelas 6 SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 263–275. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i3.3362
Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational research: An introduction. Longman.
Bula, R. F., & Supiah. (2025). Inovasi pembelajaran PAI di era digital: pengembangan video animasi interaktif. Jurnal Pustaka Cendekia Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.70292/jpcp.v3i1.128
Faizah, N., Munawaroh, S., & Kholidah, I. (2024). Pengembangan media pembelajaran video animasi pada materi Tarikh Islam di madrasah. As-Salam: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 8(1), 77–88. https://doi.org/10.24014/konfigurasi.v8i2.28907
Huda, M., & Anwar, S. (2024). Trends and developments of animation in Islamic religious education: A bibliometric analysis. Journal of Educational Perspectives, 12(3), 211–225.
Idris, A. C., Abrar, A. I. P., Nursalam, Suharti, & Baharuddin. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi 3D berbasis Powtoon pada Materi Kesebangunan. Al-Asma: Journal of Islamic Education, 6(2). https://doi.org/10.24252/asma.v6i2.51524
Innayah, R. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Online, Motivasi Belajar, Dan Kompetensi Dosen Terhadap Kualitas Pembelajaran. Jurnal Promosi Jurnal Pendidikan Ekonomi UM MetroM Metro, 8(2), 38–47. https://doi.org/10.24127/pro.v8i2.3308
Kurniasih, S. R., Nugraha, M. S., & Muslih, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Video Interaktif berbasis Edpuzzle dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Thariqah, 8(2), 275–294.
Maghfirah, U., Saputri, M. J., & Jannah, I. R. (2024). Pengembangan media video pembelajaran PAI menggunakan Plotagon Studio. Katalis Pendidikan Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, 1(4), 96–106. https://doi.org/10.62383/katalis.v1i4.917
Mayer, R. E. (2020). Science of Learning: Determining How Multimedia Learning Works. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316941355.004
Mulyadi, R., Faturohman, N., & Nulhakim, L. (2023). Pengembangan Media Prezi Video dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(1), 174–188.
Munir M. (2020). Multimedia: Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Alfabeta.
Mustafida, M. W. F. D. F. W. F. (2024). Pengembangan Video Animasi Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Islam Nusantara Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 9(8), 159–172.
Niegemann, H. M., & Heidig, S. (2012). Multimedia Learning. Encyclopedia of the Sciences of Learning, 41, 2372–2375. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1428-6_285
Ningsih, A. M., Santidar, A. D., Alpianor, & Azis, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Misi Petualangan pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas XI di MAN Kota Palangka Raya. JUPERAN: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 03(02), 473–481.
Nursalim, A., Pratiwi, L., & Yusuf, H. (2025). Implementasi media animasi dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Ahsan: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 34–47.
Nursalim, E., Astria, G., Tukan, S. A. W., Wardhana, H. K., & Hikmah, N. (2024). Implementasi media pembelajaran animasi dalam meningkatkan motivasi belajar PAI. Ahsan: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 1(1), 1–7.
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial TikTok sebagai Media Pembelajaran dalam Pembelejaran Daring. Journal On Education, 6(1), 425–436. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406
Reski Alma Indah, & Muhliyatul Fadilah. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Literasi Visual Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bologi, 10(2), 188–198. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33803
Senawati, Y. (2025). HIDRAN (Hidrologi Edukatif Animasi Interaktif): Pengembangan Media Pembelajaran IPA Siklus Air Berbasis Model R&D Borg & Gall di Kelas 5 SD Negeri 3 Putat. Jurnal Guru Sekolah Dasar, 1(6), 1–7. https://doi.org/10.70277/jgsd.v1i6.1
Shabira Khairunnisa Pratidina, Prana Dwija Iswara, & Ani Nur Aeni. (2024). Pengembangan Video Animasi Mengenal Pokok Pikiran Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2504–2516. https://doi.org/10.31949/jee.v7i1.8522
Sibuea, P., Hafis, B., & Sari, D. (2024). Pengembangan multimedia dalam pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1).
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Syamsul Bahri. (2022). Konsep Pembelajaran Pai Di Era Society 5.0. Edupedia, 6(2), 133–145. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i2.1592
Tilaar, H. A. . (1999). Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Nasional dalam Perspektif Abad 21. PT Tera Indonesia.
Wahyudi, Zakariya, M. N., & Nisa’, K. (2025). Efektivitas Media Pembelajaran Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Di Kelas 8 MTs Syafi’iyah Pulorejo. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 4(4), 1243–1261.
| Keywords | : |
Keywords:
Media Pembelajaran Animasi, Penciptaan Manusia dalam Al-Qur’an, Pendidikan Agama Islam Animated Learning Media, Human Creation in the Qur’an, Islamic Religious Education
|
| Galleys | : | |
| Published | : |
2025-11-27
|
| How to Cite | : |
Lestari, I. A., & Nasihin, M. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN ANIMASI PADA MATERI PENCIPTAAN MANUSIA DALAM AL-QUR’AN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MAHASISWA. Jurnal Muara Pendidikan, 10(2), 310–318. https://doi.org/10.52060/mp.v10i2.3566
|
| Issue | : |

.png)



.png)

.png)
.png)
.png)


_SCCC.png)

