CARA BELAJAR SISWA DENGAN NILAI DI BAWAH KRITERIA KETUNTASAN MINIMAL
Abstrak
Student learning success is often measured based on achieving Minimum Completion Criteria (KKM), but not all students are able to achieve this. This research aims to analyze the learning methods of students who have grades below the KKM. By using a literature study approach, this article identifies factors that influence the way students learn, such as motivation, learning style, and learning environment. The author found that choosing the right learning strategy, as well as good support from the social and educational environment, can help students who have difficulty achieving the KKM to improve their learning outcomes. This article provides recommendations for teachers and educators to pay more attention to students' individual differences in learning and adapt teaching methods to be more effective.
Keywords: KKM, learning strategies, learning motivation
Referensi
Dewi, R. F., & Rahmawati, S. (2017). "Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa". Jurnal Pendidikan, 8(1), 56-67.
Evandel, K., Indrawan, E., Primawati, P., & Wulansari, R. E. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Projek Based Learning. Yasin, 4(1), 58–65.https://doi.org/10.58578/yasin.v4i1.2467
Hidayat, A., & Widodo, A. (2018). Strategi Belajar dan Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Listari, D. A., & Rabbani, M. F. (2024). Peran Bimbingan Konseling dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah. Jurnal Global Futuristik, 2(1), 9–16. https://doi.org/10.59996/globalistik.v2i1.312
Mardapi, D., Hadi, S., & Retnawati, H. (2015). Menentukan Kriteria Ketuntasan Minimal Berbasis Peserta Didik. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(1), 38–45. https://doi.org/10.21831/pep.v19i1.4553
Natasya Nurul Lathifa, Khairil Anisa, Sri Handayani, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Strategi Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 69–81. https://doi.org/10.55606/cendikia.v4i2.2869
Nurhidayah, D. A. (2016). Pengaruh motivasi berprestasi dan gaya belajar terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran Matematika SMP. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 13-24.
Pangastuti, R., & Munfa’ati, K. (2018). Penilaian acuan norma, penilaian acuan patokan, riteria ketuntasan minimal di Madrasah Ibtidaiah an-Nur Plus Junwangi Krian Sidorajo Jawa Timur. Jurnal Tarbiyah AL-AWLAD, 8(2), 202–217.
Putri, L. D., & Santosa, H. (2019). "Pengaruh Motivasi dan Strategi Belajar Terhadap Pencapaian KKM pada Siswa Sekolah Menengah". Jurnal Pendidikan, 10(2), 124-133.
Prasetyo, F., & Dasari, D. (2023). Studi Literatur: Identifikasi Kecemasan Matematika dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 240–253. https://doi.org/10.32938/jpm.v4i2.3649
Priyatna, A. (2013). Pahami Gaya Belajar Anak!. Elex Media Komputindo.
Ramadhanti, A. . K. E. . H. U. (2024). Studi Literatur: Ragam Media Pembelajaran Digital untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4, 9723–9732.
Keywords | : |
Kata Kunci:
KKM, Learning Strategies, Learning Motivation KKM, Strategi Belajar, Motivasi Belajar
|
Galleys | : | |
Diterbitkan | : |
2024-09-25
|
Cara Mengutip | : |
roswita, mira, & prahagia , yelvia. (2024). CARA BELAJAR SISWA DENGAN NILAI DI BAWAH KRITERIA KETUNTASAN MINIMAL. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 3(1), 25–35. https://doi.org/10.52060/jpvs.v3i1.2766
|
Terbitan | : |
Hak Cipta (c) 2025 Jurnal Pendidikan Vokasi dan Seni

Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.