EFEKTIVTAS LAYANAN TERPADU DALAM MENINGKATKAN PERCAYA DIRI PADA MATA PELAJARAN PPKN PADA ANAK TUNADAKSA

Ramani Ramani ( universitas muhammadiyah muara bungo )
Nur asni ( universitas muhammadiyah muara bungo )
Delia Wahyuni ( universitas muhammadiyah muara bungo )
Opi Andriani ( universitas muhammadiyah muara bungo )

Abstract

This research focuses on children with special needs who are physically disabled (physically disabled) with the aim of increasing the students' self-confidence in participating in learning activities. The method used is qualitative descriptive. The analysis technique used was interviews and going directly into the field. The results of the research explained that students who experienced physical disabilities after birth were able to interact freely with their peers, had self-confidence when in class, and were active in learning activities. So students who have physical disabilities can also attend normal schools with the same facilities as normal children.

References

Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif.

Amanullah, A. S. R. (2022). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus: Tuna Grahita, Down Syndrom Dan Autisme. ALMURTAJA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 1–14.

Ambarsari, M. A. (2022). Mengenal ABK (Anak Berkebutuhan Khusus). PT Human Persona Indonesia.

Awaliyani, S., Ummah, A. K., & Jember, N. I. (2021). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Melalui Kegiatan Muhadhoroh. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 246–252.

Diastamimi, M. S., & Sartinah, E. P. (2020). Pengaruh Teknik Modelling Teradap Keterampilan Vokasional Dalam Pembuatan Buket Bunga Anak Tunadaksa. Jurnal Pendidikan Khusus, 16(1).

Fitriani, Y., & Rokhman, N. M. (2023). Meningkatkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini Melalui Bermain Peran Makro pada Kelas B TK Mekar Sari Palembang. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 3(9), 825–836.

Hakim, Z., & Rizky, R. (2019). Sistem Pakar Menentukan Karakteristik Anak Kebutuhan Khusus Siswa Di SLB Pandeglang Banten Dengan Metode Forward Chaining. JUTIS (Jurnal Tek. Inform.) Progr. Stud. Tek. Inform. Tek. Univ, 7(1), 93–99.

Isnaeni, N. (2023). Kemampuan Interaksi Sosial Anak Tunadaksa Di SLB-D Yayasan Pembinaan Anak Cacat (Ypac) Kota Bandung. Fisip Unpas.

Lestari, A., Sabila, R., Anendi, Y., & Anshori, A. A. (2023). Pengaruh Orang Tua, Guru, dan Lingkungan Terhadap Tuna Daksa dalam Spiritual Quotient. Journal of Educational Innovation and Public Health, 1(1), 64–75.

Novita, K. (2019). Strategi Membangun Keterampilan Komunikasi Dan Kepercayaan Diri Dalam Pembelajaran Public Speaking Melalui Metode Presentasi dan Role Playing Miss Universe Asean (Studi Kasus Materi Interaksi Keruangan dalam Kehidupan di Negara-negara ASEAN Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 9(02), 23–30.

Nurwidyayanti, N. (2022). Karakteristik dan Permasalahan Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Klasikal: Journal Of Education, Language Teaching And Science, 4(3), 662–669.

Safitri, A., Rajiman, H., Dingomaba, L., Husain, R. R., & Tonra, W. S. (2022). Penerapan Teknik Modelling Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Tunadaksa di SD Negeri 49 Kota Ternate. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 2(3), 39–48.

Salsabyla, S., Tiastuti, E. R., & Maruti, E. S. (2023). Karakteristik dan Cara Mengajar Anak Tuna Daksa di SLB PSM Takeran. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 2(1), 75–80.

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., Widiatsih, A., Utomo, E. S., Maghfur, I., & Sofiyana, M. S. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.

Sari, S. N., & Khoiri, Q. (2023). Diversitas Kebijakan Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 4806–4814.

Sarwiati, N. I. M., & Murtopo, B. A. (2023). Manajemen Sarana dan Prasaran dalam Pemenuhan Aksesibilitas bagi Penyandang Disabilitas di SLB Negeri Tamanwinangun Kebumen. Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama (IAINU) Kebumen.

Sucitra, S. D., & Nurhastuti, N. (2023). Efektifitas Apllikasi Math Master Kids untuk Meningkatkan Kemampuan Penjumlahan Bilangan Cacah bagi Anak Tunadaksa Kelas III di SDN 28 Sijunjung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 16558–16563.

Sugiarta, I. M., Trisdyani, N. L. P., & Hindari, N. K. (2023). Strategi Pembelajaran Tari Margapati Terhadap Peserta Didik Tunadaksa Di SLB D Ypac, Desa Jimbaran, Kecamatan Kuta Selatan, Kabupaten Badung. Widyanatya, 5(1), 92–104.

Syamsuri, S. (2022). Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Berkebutuhan Khusus.

Syarief, N. S., an Pangestu, A., Putri, H. K., & Harjanti, G. Y. N. (2022). Karakteristik dan Model Pendidikan Bagi Anak Tuna Daksa. Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 4(2), 275–285.

Wardono, B. H., Dafitri, F., Sianipar, G., Suwarma, D. M., Ardah, F. K., & Aldina, F. (2023). Peran Pendidikan Karakter dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 1213–1216.


Keywords  :  
Keywords: Integrated services, self-confidence, disabled children layanan terpadu, percaya diri, anak tuna daksa
Galleys  :  
Published  :  
2023-10-06
How to Cite  :  
Ramani, R., asni, N., Wahyuni, D., & Andriani, O. (2023). EFEKTIVTAS LAYANAN TERPADU DALAM MENINGKATKAN PERCAYA DIRI PADA MATA PELAJARAN PPKN PADA ANAK TUNADAKSA. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 2(1), 110–118. https://doi.org/10.52060/jpvs.v2i1.1757
Issue  :