PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MENGGUNAKAN STRATEGI GUIDE READING DI KELAS VI SD NEGERI 104/II SUNGAI PINANG

KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN, STRATEGI GUIDE READING

Apdoludin Apdoludin ( STKIP MMB  --  https://orcid.org/0000-0003-2966-4460 )
Reni Guswita ( )
Nur Habibah ( )
Ahmad Ridhoh ( )
Putri Nadila Aswa ( )

Abstract

The problem in this study is that students' initial reading skills are still low. This results in low reading ability. This study aims to determine the increase in reading comprehension skills after implementing the Guide Reading strategy in learning Indonesian in Class VI students of SD Negeri 104/II Sungai Pinang. This research is a classroom action research, which was conducted in class VI of SDN 104/II Sungai Pinang with a total of 22 students consisting of 11 girls and 11 boys for the subject of Indonesian Language Education. This research was carried out in Semester II of the 2022-2023 Academic Year which was divided into two cycles. The results showed that there was an increase in reading comprehension skills after implementing the Guide Reading strategy, where the learning process in cycle I met 60% teacher aspects and 58% student aspects and in cycle I meeting II teacher aspects 73% and student aspects 75% while cycle II meetings I teacher aspect 80% and student aspect 70% and cycle II meeting II teacher aspect 85% and student aspect 80%. There was an increase in reading comprehension skills using the Guide Reading strategy from cycle I with a percentage of 75.86% to cycle II with a percentage of 93%. It was concluded that the use of the Guide Reading strategy can improve students' reading comprehension skills.

References

Abidin, Y. 2012. Pembelajaran Membaca Berbasis Karakter. Bandung: PT Refika Aditama. angkasa.
Apdoludin dan Nopriyanti, (2021). Implementasi Metode Time Token untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa. Muara Pendidikan. 6(2), 149-156. DOI: https://doi.org/10.52060/mp.v6i2.567
Arifin. 2011. Upaya peningkatan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas IV SD berdasarkan tes internasional dan tes lokal. Jurnal bahasa dan sastra.
Arwida Endah Zuhari. 2018. Penerapan Metode Pembelajaran Guide Reading (GR) untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas IV Sekolah Dasar Kecamatan Astana Anyar kota Bandung. Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan UniversirasPendidikan Indonesia.
Hamruni. 2011. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Insan Mardani
Hanifah, Nurdinah. (2014). Memahami Penelitian Tindakan Kelas:Teori dan. Aplikasinya. Bandung: UPI PRESS
Ibnu, M. 2017. Penerapan strategi PQ4R untuk meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas III sekolah dasar. Skripsi pada FIF UPI Bandung: tidak diterbitkan
Khasanah dan Cahyani. 2016. Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi Question Answer Relationships (QAR) pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogik pendidikan Dasar. (2). 161-175. DOI: https://doi.org/10.17509/jppd.v1i2.6468
Kunandar (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan. Kurikulum 2013). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Lewin, Kurt. (2008). Resolving social conflicts and field theory in social science. New York
Noer, muhamad. (2012). Spead Reading for Beginners (panduan membaca LebihCepat, LebihCerdas, dan dengan Pemahaman yang lebih baik). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Putra R. E., Apdoludin, Putra J. (2022). Meningkatkan Proses Pembelajaran Tematik Menggunakan Media Gambar Bercerita di Kelas IV Sekolah Dasar. Muara Pendidikan. 7(1), 85-89. DOI: https://doi.org/10.52060/mp.v7i1.764
Rahman (2017). Penerapan Metode Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Pada SDN No. 1 Pantolobete. Jurnal Kreatif Online, 5(4), 152-165
Somadoyo, Samsu. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yokyakarta:Graha Ilmu.
Subyantoro. 2011. Pengembangan keterampilan membaca cepat.
Suharsimi A., (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka cipta
Suryana, dadan. 2016. Pendidikan Anak Usia Dini (stimulasi & aspek perkembang anak)
Sutirto. (2016). Peningkatan Kemampuan Membaca Melalui Penerapan Metode Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC). Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 4 (1). Hlm. 60.
Tarigan, H G. 2015. Berbicara Sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Rosda
Zhulaikhoh. 2010. Strategi Guide Reading. Yokyakarta: CTSD

Keywords  :  
Keywords: keterampilan membaca pemahaman, Guide Reading reading, comprehension skills, Guide Reading
Galleys  :  
Published  :  
2023-10-03
How to Cite  :  
Apdoludin, A., Guswita, R., Habibah, N., Ridhoh, A., & Aswa, P. N. (2023). PENINGKATAN KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN MENGGUNAKAN STRATEGI GUIDE READING DI KELAS VI SD NEGERI 104/II SUNGAI PINANG: KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN, STRATEGI GUIDE READING. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 186–195. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i1.1215
Issue  :