PENGEMBANGAN LKPD DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA MONOPOLI PAPAN KAYU REKAYASA (MOKAYA) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SD/MI

Evita Widiyati Widiyati ( Universitas Hasyim Asy'ari )
Iis Daniati Fatimah ( Universitas PGRI Ronggolawe )
Ariga Bahrodin Bahrodin ( Universitas Hasyim Asy'ari )

Abstract

Natural science is an attempt to understand nature properly using procedures and reasoning to get a conclusion. In science learning, of course, requires teaching materials. The teaching material in question is to use LKPD. The purpose of this development research is to find out the effectiveness and practicality of using LKPD using engineered wood monopoly media (mokaya). This research is research and development using the ADDIE development model with stages namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. ). Collecting data using the method of learning achievement tests, questionnaires, interviews and documentation. The data analysis technique used was the validity score test, practicality, N-gain and student response questionnaire score test. Based on the results of the calculation of the student test results with the information that if the N-Gain index is in the range of values 0.3≤Ng ≥0.7 then the interpretation or statement is moderate. From these results it can be concluded that by using LKPD with mokaya media, it can improve student test results. LKPD using mokaya media fulfills the criteria of being effective and can be used in the science learning process in elementary schools/Madrasah Ibtida'iyah.Keywords: content, formatting, article.

References

Azam, I. F., & Rokhimawan, M. A. (2020). Analisis Materi Ipa Kelas Iv Tema Indahnya Kebersamaan Dengan Hots. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 21(1), 100. Https://Doi.Org/10.22373/Jid.V21i1.5970

Anitah, Sri .2010. Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.

Arief S. Sadiman.2009. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pres.

A, M. Husna. 2009. 100+ Permainan Tradisional Indonesia untuk Kreativitas, Ketangkasan, dan Keakraban. Yogyakarta: Andi.

Bella, R. M., Matondang, K., & Wati, N. (2021). Respon Siswa Mts Swasta Al-Umm Terhadap Pembelajaran Daring Selama Pandemi Corona. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1729–1738. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V5i2.375

Endang Mulyatiningsih. 2012 Metodologi Penelitian Terapan. Yogyakarta: Alfabeta

Hamalik, Oemar. 2014. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Kadarisma, G., Sari, I. P., & Senjayawati, E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuri Untuk Meningkatkan Hots Siswa Sma Pada Materi Trigonometri. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(2), 239. Https://Doi.Org/10.25157/Teorema.V5i2.3725

Pitadjeng. 2006. Pembelajaran Matematika yang Menyenangkan. Jakarta: Depdiknas.

Rifa, Iva. 2012. Koleksi Games Edukatif di Dalam dan Luar Sekolah. Jogjakarta. FlashBooks.

Riani, L., Misdalina, M., & Sugiarti, S. (2021). Pengembangan Lks Berbasis Inkuiri Terbimbing Berbantuan Edmodo Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa Kelas X Ipa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 12(1), 90–99. Https://Doi.Org/10.26877/Jp2f.V12i1.7552

Sari, I. R., & Cilegon, M. A. R. (2019). Pengembangan Media Cd Interaktif Praktikum Ipa Siswa Mts ( The Development Of Interactive Cd Science Media For Students Of Mts ). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, November, 118–126.

Suryaningsih, S., & Nurlita, R. (2021). Pentingnya Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (E-Lkpd) Inovatif Dalam Proses Pembelajaran Abad 21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(7), 1256–1268. Https://Doi.Org/10.36418/Japendi.V2i7.233

Sudijono, Anas. 2008. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajagrafindo.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani

Utaminingsih, Sri, dkk. 2019. Pengembangan Media Scrapbook Tema 4 Berbagai Pekerjaan Subtema 3 Pekerjaan Orang Tuaku. Volume 3 Nomor 2. (Online) (https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/17378 . Diunduh pada 17 Juni 2022)

Widjayanti, W. R., Masfingatin, T., & Setyansah, R. K. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Animasi Pada Materi Statistika Untuk Siswa Kelas 7 Smp

Widoarti, N., & Suparman, S. (2021). Analisis Kebutuhan Lkpd Penunjang Model Pbl Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika (Jipm), 3(1), 30–36.


Keywords  :  
Keywords: LKPD, Media Monopoli, Hasil Belajar LKPD, Media Monopoli, Hasil Belajar
Galleys  :  
Published  :  
2023-03-13
How to Cite  :  
Widiyati, E. W., Fatimah, I. D., & Bahrodin, A. B. (2023). PENGEMBANGAN LKPD DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA MONOPOLI PAPAN KAYU REKAYASA (MOKAYA) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SD/MI. Jurnal Tunas Pendidikan, 5(2), 505–513. https://doi.org/10.52060/pgsd.v5i2.1129
Issue  :