MAKNA KODRAT ALAM DAN KODRAT ZAMAN DALAM PENERAPAN NILAI-NILAI BUDAYA RELIGI: STUDI FENOMENOLOGI DI SD IT AHMAD DAHLAN KOTA JAMBI
Abstract
The concept of nature and time are integrated into the application of religious cultural values to support the formation of religious, environmentally conscious, and adaptive students' characters. This study aims to explore more deeply the understanding of the concept of nature and time in the implementation of religious cultural values at SD IT Ahmad Dahlan. The research approach used is a qualitative phenomenological approach. Data collection techniques used are observation, interviews, and documentation. The results of this study are the application of religious cultural values based on the concept of nature and time produce students who have character, are adaptive to technology, and care about the environment.
References
Andika, A. (2022). Agama dan Perkembangan Teknologi di Era Modern. Abrahamic Religions: Jurnal Studi Agama-Agama, 2(2), 129-139. https://doi.org/10.22373/arj.v2i2.12556
Elpia, E., & Asriati, N. (2024). Membangun Karakter Generasi Berakhlak di Tengah Kemajuan Teknologi Abad 21. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 1(01), 530-542.
Ervana, S. (2024). Internalisasi Nilai Religius Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di SMP Negeri 2 Kejobong Purbalingga. (Tesis, Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Purwokerto)
Fitriyani, A., & Parhan, M. (2024). National Character Building Through Ki Hajar Dewantara’s Humanistic Education In Responding To Indonesian Stereotypes. Journal Civic and Social Studies, 8(1), 36-50. https://doi.org/10.31980/journalcss.v8i1.991
Fodhil, M., & Jannah, R. (2022). Analisis Nilai Pendidikan Ibadah dalam Kitab Mawa’idz ‘Usfuriyyah Karya Syekh Muhammad Bin Abu Bakar dan Relevansinya pada Konteks Pendidikan Islam Modern. Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(4), 52-60. https://doi.org/10.35931/aq.v16i6.1425
Ismael, F., & Supratman, S. (2023). Strategi Pendidikan Islam di Era Digital: Peluang dan Tantangan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 4526-4533.
Maulana, Z. A., & Budiyono, A. (2024). Kajian Komunikasi dalam Sudut Pandang Studi Fenomenologi: Literatur Review. Translitera: Jurnal Kajian Komunikasi dan Studi Media, 13(2), 98-110. https://doi.org/10.35457/translitera.v13i2.3645
Naini, O., Isnaini, M., & Halimatussakdiyah, H. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan dalam Salat Jumat menurut Kajian Kitab Irsyadul ‘Ibad. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 10(2), 259-264. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v10i2.9777
Nasir, A., Nurjana, N., Shah, K., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Pendekatan Fenomenologi dalam Penelitian Kualitatif. Innovative: Journal of Social Science Research, 3(5), 4445-4451.
Novitasari, D. (2020). Peran Sekolah Berbasis Islam Dalam Pembentukan Karakter Siswa sd it Nurul Islam Paramarta Lampung Tengah. (Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Metro)
Nurdial., Rahmatullah., & Akmaluddin. (2024). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Cerita Rakyat pada Program Sehari Berbudaya Aceh Pasti (Sedati) di TK IT Ar Rahmah Kota Banda Aceh. Jurnal Cahaya Mandalika, 5(1), 209-229. https://doi.org/10.36312/jcm.v5i1.2507
Nurdiyanto, N., Tarsono, T., & Hasbiyallah, H. (2023). Pembiasaan Kegiatan Keberagamaan dalam Membentuk Karakter Siswa SDIT Nur El-Qolam Serang Banten. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2), 129-143. https://doi.org/10.18860/jpai.v9i2.23953
Nurlina., Halima., Selman, H., Muallimah., Usman., & Amalia, W. O. S. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Religius dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(10), 252-260. https://doi.org/10.56799/jim.v3i10.5253
Rahmadina, P. (2024). Parenting Anak dalam Memahami Isi Al-Quran. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6), 1-8.
Riska. (2024). Ekoteologi Kristen: Teologi Penciptaan dan Tanggung Jawab terhadap Lingkungan. HUMANITIS: Jurnal Humaniora, Sosial dan Bisnis, 2(9), 1061-1073. https://doi.org/10.20414/sangkep.v3i1.1036
Rustandi, L. R. (2020). Disrupsi Nilai Keagamaan dan Komodifikasi Agama di Era Digital. Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 3(1), 23-34. https://doi.org/10.20414/sangkep.v3i1.1036
Sagala, K. P., Naibaho, L., & Rantung, D. A., (2024). Tantangan Pendidikan Karakter di Era Digital. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 6(1), 2685-6921. https://doi.org/10.53863/kst.v6i01.1006
Saripuddin, Ernawati, D., & Sovania, E. (2023). Multikultural di Era Modern: Wujud Komunikasi Lintas Budaya. Jurnal Budimas, 6(1), 1-8.
Siskandar. (2020). The Role of Religious Education and Utilization Digital Technology for Improving the Quality in Sustainability Madrasah. Jurnal Tarbiyah, 27(1), 90-102. https://doi.org/10.30829/tar.v27i1.675
Syahid, N. (2024). Konsep Pendidikan Holistik dalam Filsafat Pendidikan Islam: Studi atas Pengembangan Konsep Pendidikan yang Berbasis pada Akal, Hati, dan Fisik. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 11(1), 1186-1196. https://doi.org/10.69896/modeling.v11i1.2535
Keywords | : |
Keywords:
Kodrat Alam, Kodrat Zaman, Budaya Religi Natural Endowment, Time Endowment, Religious Culture
|
Galleys | : | |
Published | : |
2025-02-19
|
How to Cite | : |
Razaq, A., Arsita, A., Mutoharoh, A., Saputri, D. A., & Ariska, D. (2025). MAKNA KODRAT ALAM DAN KODRAT ZAMAN DALAM PENERAPAN NILAI-NILAI BUDAYA RELIGI: STUDI FENOMENOLOGI DI SD IT AHMAD DAHLAN KOTA JAMBI. Jurnal Tunas Pendidikan, 7(2). Retrieved from https://ejournal.ummuba.ac.id/index.php/pgsd/article/view/2619
|
Issue | : |
Section
Articles
|