PENERAPAN MODEL MIND MAPPING TERHADAP PEMBELAJARAN TEKS EKSPLANASI PADA PESERTA DIDIK KELAS XI SMA LABORATORIUM UPGRIS TAHUN 2022/2023

Yulia Syafitri ( Universitas PGRI Semarang )
Raden Yusuf Sidiq Budiawan ( )
Latif Anshori Kurniawan ( )

Abstract

The purpose of the study was to describe the application of the Mind Mapping model in learning explanatory texts for class IX students of SMA Laboratorium UPGRIS in the 2022/2023 academic year. This study uses a mixed method. Test and non-test techniques were used to collect research data and data were analyzed using triangulation techniques. Presentation of research data using formal and informal techniques. The results of the study showed that the Mind Mapping model can be applied to learning explanatory texts for class IX students of SMA Laboratorium UPGRIS in the 2022/2023 academic year. Based on the test results, the average pretest score was 66.62 and the average posttest was 78.22, from the test results there was an increase in students' explanatory text learning outcomes by 12.34%. Based on the results of observations and distribution of questionnaires to students and educators, the findings of the study showed that the Mind Mapping learning model can be used in learning explanatory texts because it can improve students' abilities in compiling explanatory texts, encourage students' involvement in learning to be more active, increase students' creativity in thinking, make it easier for students to understand the subject matter of explanatory texts and can improve students' learning outcomes in explanatory texts. This is evidenced by the activeness of students when participating in learning and the increase in the average value of explanatory texts produced by students.

 

References

Hizati, A., Syahrul, R., & Arief, E. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 183–190. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/9560-019883
Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.
Kosasih, E. (2017). Buku Siswa Bahasa Indonesia untuk SMP/MTs Kelas VIII. Kementerian Pendidikan Kebudayaan.
Maemonah. (2013). Aspek-aspek dalam pendidikan karakter. Forum Tarbiyah, 10(1). https://media.neliti.com/media/publications/135140-ID-aspek-aspek-dalam-pendidikan-karakter.pdf
MS, Zulela., Siregar, Y., & Rachmatullah, R. (2017). Keterampilan Menulis Narasi melalui Pendekatan Konstruktivisme di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 112–123.
Mulyadi, M. S. (2019). Peranan Pengelolaan Kelas Dalam Mengembangkan Keterampilan Menulis. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia (SENASBASA), 3(2), 626–634. http://research-report.umm.ac.id/index.php/SENASBASA
Ningsih, K., & Marlina, R. (2015). Penerapan Student Teams Achievement Division Dengan Peta Konsep Terhadap Hasil Belajar Materi Plantae Di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 4(7). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i7.10798
Priyatni, E. T. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Bumi Aksara.
Rosmala. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar Murid Pada Pelajaran Matematika Kelas IV SDI Mariso III Kota Makassar. Universitas Muhammadiyan Makasar.
Safitri, D. (2016). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD N Balangan 1. Basic Education, 5(3), 193–203.
Salfera, N. (2017). Meningkatkan kemampuan menulis teks eksplanasi dengan menggunakan media gambar berseri pada siswa kelas VII. : : Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 32–43.
Sarwono, J. (2015). Mixed Methods: Cara Menggabungkan Riset Kuantitatif dan Riset Kualitatif Secara Benar. PT Elex Media Komputindo.
Shoimin, A. (2014). Guru Berkarakter untuk Implementasi Pendidikan Karakter. Yogyakarta. Gava Media.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung. PT Refika Editama
Syam, N., & Ramlah, R. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 54 Kota Parepare. Publikasi Pendidikan, 5(3).
Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung. Angkasa

Keywords  :  
Keywords: Mind Mapping model, application, explanatory text Mind Mapping Model, application, explanatory
Galleys  :  
Published  :  
2023-10-02
How to Cite  :  
Syafitri, Y., Budiawan, R. Y. S., & Kurniawan, L. A. (2023). PENERAPAN MODEL MIND MAPPING TERHADAP PEMBELAJARAN TEKS EKSPLANASI PADA PESERTA DIDIK KELAS XI SMA LABORATORIUM UPGRIS TAHUN 2022/2023. Jurnal Tunas Pendidikan, 6(1), 149–158. https://doi.org/10.52060/pgsd.v6i1.1243
Issue  :