E-FLIPBOOK: ENGLISH E-MODULE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL UNTUK KELOMPOK KERJA GURU BAHASA INGGRIS
Abstract
The activity on developing the flipbook e-module for Bungo Dani English KKG teachers is a positive and useful step in educational development. Through the flipbook e-module, Bungo Dani English KKG teachers can improve their knowledge and teaching skills. It could help understand more modern and effective teaching methods. The use of technology in the form of e-module flipbooks shows adaptation to current developments and provides easier access for teachers to obtain the latest materials. This socialization activity can allow teachers to collaborate, share experiences, and exchange ideas. Flipbook e-modules can help teachers prepare lesson plans in a more structured and efficient way. It could save teachers time preparing material and optimize the teaching and learning process. The conclusion is that the socialization activity for developing flipbook e-modules for Bungo Dani English KKG teachers has great potential to improve the quality of education and teaching methods and enrich the learning experience for teachers and students.
References
Badriyah, N. L., Yusuf, M., & Efendi, A. (2023). Augmented Reality as a Media for Distance Learning in the Digital Era: Contribution in Improving Critical Thinking Skills. International Journal of Information and Education Technology, 13(11), 1769–1775. https://doi.org/10.18178/ijiet.2023.13.11.1988
Handayani, D., Alperi, M., Sura, M. G., & Rohiat, S. (2020). Pelatihan Pembuatan Buku Digital Kvisoft Flipbook Maker Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat, 2020, 84–92. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm
Ismanto, E., Vitriani, & Khairul Anshari. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran e-Modul untuk Pembelajaran Berbasis Project Based Learning (PjBL). Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 6(2), 17–24. https://doi.org/10.37859/jpumri.v6i2.3628
Mursyidi, W. (2020). Kajian Teori Belajar Behaviorisme Dan Desain Instruksional. Almarhalah, 3(1), 33–38. https://doi.org/10.38153/alm.v3i1.30
Nasrullah, R., Aditya, W., Satya, T. I., Nento, M. N., Hanifah, N., Miftahussururi, & Akbari, Q. S. (2017). Materi Pendukung Literasi Digital: Gerakan Literasi Nasional. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 33. https://gln.kemdikbud.go.id/glnsite/wp-content/uploads/2017/10/cover-materi-pendukung-literasi-finansial-gabung.pdf
Nirahua, J., Taihuttu, J., & Sopacua, V. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Blended Learning Dan Critical Thinking Skill Pada Mata Kuliah Astrofisika Dalam Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0. Jambura Physics Journal, 2(1), 24–36. https://doi.org/10.34312/jpj.v2i1.6869
Nurhayati, D. (2013). Pengembangan Buku Digital Interaktif Mata Kuliah Pengembangan E-Learning Pada Mahasiswa Teknologi Pendidikan FIP UNY. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Prihatmi, T. N. (2017). “English Academic Writing Bagi Mahasiswa Di Institut Teknologi Nasional Malang: Hambatan Dan Solusi.” Prosiding SENIATI, 3(2), C54.2. https://ejournal.itn.ac.id/index.php/seniati/article/view/1866
Purnamawati, H. (2021). Mengembangkan Keterampilan Komunikasi dan Kolaborasi Melalui Pembelajaran Aktif dengan Pendekatan MIKiR. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(2), 664. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i2.1521
Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu Rahayu 1 , Sofyan Iskandar 2 , Yunus Abidin 3. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104.
Rahmawati, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Flash Flipbook Pada Materi Gerak Benda Di SMP untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Fisika, 326–332.
Riska, A., Rouf, H., Yusril, M., & Da, Y. T. (2021). Pembatasan Kebebasan Berpendapat Di Era Digital. Osfpreprints.
Saparina, M., Suratman, D., & Nursangaji, A. (2020). Kelayakan Flipbook Digital sebagai Media Pembelajaran pada Mater Lingkaran di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(9), 1–11. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/42466
Suwarna, Gufron, A., Sofyan, H., Munadi, S., Budiningsih, C. A., Haryanto, Soenarto, S., Sugito, Sujarwo, Mukminan, & Sukirman. (2013). Modul Pelatihan Pengembangan Keterampilan Dasar Teknik Instruksional (PEKERTI). Keterampilan Dasar Mengajar, 205–228. http://staffnew.uny.ac.id/upload/130682770/pendidikan/modul-pekerti-keterampilan-dasar-mengajar.pdf
Tegeh, I. M., Simamora, A. H., & Dwipayana, K. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Dengan Model Pengembangan 4D Pada Mata Pelajaran Agama Hindu. Mimbar Ilmu, 24(2), 158. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21262
Yahya, I. M. (2019). Literasi Media Digital Sebagai Strategi Peningkatan Kompetensi Digital Pada Siswa Sma Negeri 1 Mayong. Skripsi Universitas Negeri Semarang, 1, 1–66. https://lib.unnes.ac.id/33441/1/1102414047_Optimized.pdf
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409
Keywords | : |
Keywords:
e-module, flipbook, learning media, digital era e-modul, flipbook, media pembelajaran, era digital
|
Galleys | : | |
Published | : |
2024-03-06
|
How to Cite | : |
Trisnawati, W., Habibah, N. ., Lestari, R. ., Kurniawan, R., Balti, L. ., & Enjelika, S. (2024). E-FLIPBOOK: ENGLISH E-MODULE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI ERA DIGITAL UNTUK KELOMPOK KERJA GURU BAHASA INGGRIS. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 5(1), 154–159. https://doi.org/10.52060/jppm.v5i1.1822
|
Issue | : |