STRATEGI GURU DALAM MENUMBUHKAN JIWA KEWIRAUSAHAAN SISWA MELALUI PROGRAM UNGGULAN MARKET DAY (MEMBUAT BUNGA DARI KRESEK) DI SDN 050/VI LUBUK MENTILIN

andriani andriani ( Universitas Muhammadiyah Muara Bungo )
Ledia Misnawati ( universitas muhammadiyah muara bungo )
Tri Wera Agrita ( Universitas Muhammadiyah Muara Bungo )

Abstract

This study aims to analyze teacher strategies in fostering students' entrepreneurial spirit through the Market Day flagship program with activities to make flowers from plastic bags at SDN 050/VI Lubuk Mentilin. The research method used is qualitative descriptive with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The subjects of the study consisted of the principal, the teacher coordinating the Market Day program, and students in grades IV-VI. The results of the study indicate that teacher strategies in fostering students' entrepreneurial spirit include: (1) integrated program planning, (2) coaching skills in making flowers from plastic bags, (3) implementing Market Day periodically, (4) mentoring the production process to marketing, and (5) continuous reflective evaluation. The Market Day program has proven effective in fostering entrepreneurial values such as creativity, independence, self-confidence, cooperation, responsibility, and communication skills. In addition to being economically and educationally beneficial, this program also contributes to the utilization of plastic waste into valuable products. This study provides an overview that entrepreneurship education can be implemented effectively through a structured program that integrates entrepreneurial values, practical skills, and environmental awareness since elementary education.

References

Ciputra. (2019). Quantum Leap: Entrepreneurship mengubah masa depan bangsa dan masa depan anda. Elex Media Komputindo.

Fathurrohman, A. (2023). Model integrasi pendidikan kewirausahaan dalam kurikulum sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 112-124.

Hakim, R., & Pratiwi, S. (2022). Pentingnya refleksi dalam pembelajaran kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Kewirausahaan, 5(1), 45-58.

Hamdani, M. (2022). Pengaruh ketersediaan sarana dan prasarana terhadap keberhasilan pendidikan kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(3), 210-225.

Hendri, Z., & Murtini, W. (2023). Peran Market Day dalam mengembangkan karakter wirausaha siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 10(2), 156-168.

Hidayat, T., & Suryana, D. (2024). Strategi diversifikasi produk dalam program kewirausahaan sekolah dasar. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 12(1), 45-57.

Kurniawan, D., & Hermawan, R. (2023). Model kemitraan sekolah dengan UMKM dalam mengembangkan pendidikan kewirausahaan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 67-80.

Mulyani, E. (2024). Pengembangan nilai-nilai kewirausahaan melalui program Market Day di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 34-47.

Novita, R., & Wijaya, T. (2023). Peningkatan literasi keuangan siswa sekolah dasar melalui pendidikan kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(2), 145-157.

Nurseto, T. (2023). Pendidikan kewirausahaan sebagai strategi pengentasan pengangguran di Indonesia. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 11(1), 23-35.

Permana, R., & Sulistyowati, P. (2023). Integrasi pendidikan kewirausahaan dan pendidikan lingkungan hidup di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 134-146.

Pratama, I., & Mulyadi, A. (2024). Pemanfaatan teknologi digital dalam pendidikan kewirausahaan di era Society 5.0. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(1), 78-90.

Pratiwi, L., & Santoso, B. (2023). Pemanfaatan limbah plastik sebagai media pembelajaran kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 56-68.

Purwanto, A., & Saputra, N. (2023). Peran orang tua dalam mendukung pendidikan kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Keluarga, 7(2), 89-102.

Rahman, A., Wibowo, S., & Nurhayati, L. (2022). Hubungan antara pendidikan kewirausahaan dengan pengembangan kepercayaan diri siswa sekolah dasar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 6(2), 112-125.

Rahayu, S., & Susanto, H. (2024). Pengembangan kemandirian dan tanggung jawab siswa melalui program kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 34-46.

Rahmawati, F., & Hidayati, N. (2022). Program Market Day sebagai sarana pengembangan jiwa kewirausahaan siswa sekolah dasar. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 9(1), 45-57.

Sani, R., & Kurniawan, A. (2024). Pembelajaran berbasis proyek dalam pendidikan kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 11(1), 23-35.

Sulistyowati, E., & Pratiwi, T. (2022). Penerapan experiential learning dalam pendidikan kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 123-135.

Suprihatin, S. (2022). Panduan pelaksanaan program kewirausahaan di sekolah dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, 5(1), 23-35.

Suherman, A. (2022). Pendidikan kewirausahaan: Teori dan praktik. Raja Grafindo Persada.

Wardani, L. K., Suharto, T., & Rahmatika, F. (2023). Peran tim pengembang sekolah dalam mengembangkan program kewirausahaan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(1), 78-90.

Wibowo, A. (2021). Pendidikan kewirausahaan: Konsep dan strategi implementasi. Pustaka Pelajar.

Widodo, S., & Nugroho, M. A. (2023). Pengembangan kemampuan kerjasama tim melalui pendidikan kewirausahaan. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 145-157.


Keywords  :  
Keywords: Entrepreneurship Education, Market Day, Creativity, Elementary School Pendidikan Kewirausahaan, Market Day, Kreativitas, Sekolah Dasar
Galleys  :  
Published  :  
2025-09-29
How to Cite  :  
andriani, andriani, Misnawati, L., & Agrita, T. W. (2025). STRATEGI GURU DALAM MENUMBUHKAN JIWA KEWIRAUSAHAAN SISWA MELALUI PROGRAM UNGGULAN MARKET DAY (MEMBUAT BUNGA DARI KRESEK) DI SDN 050/VI LUBUK MENTILIN. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni , 4(1), 1–14. https://doi.org/10.52060/jpvs.v4i1.3041
Issue  :