PERAN KELUARGA DAN GURU DALAM MEMBENTUK MENTAL DAN AKADEMIK ABK

surya widyasari ( a:1:{s:5:"en_US";s:36:"universitas muhammadiyah muara bungo";} )
sholati nikmatunnur ( universitas muhammadiyah muara bungo )
linda yani ( universitas muhammadiyah muara bungo )
achmad ikmal ( universitas muhammadiyah muara bungo )
Opi Andriani ( universitas muhammadiyah muara bungo )

Abstract

To support their mental development, children with special needs (CSN) require specialized care and various strategies. The mental and character development of CSN is significantly influenced by their families and teachers, who help them overcome obstacles in daily life. Children with special needs are involved in daily activities, receive emotional support, and have positive role models within their families. Meanwhile, educators foster effective communication, design flexible curricula, and create inclusive learning environments. The best way to support the development of CSN is through collaboration between teachers and families. The purpose of this article is to analyze these roles and provide practical suggestions for creating a supportive environment.

References

Anggraini, R. R. (2013). Persepsi orangtua terhadap anak berkebutuhan khusus (deskriptif kuantitatif di SDLB N.20 Nan Balimo Kota Solok). Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1, 258–265. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu

Khairun Nisa, Mambela, S., & Badiah, L. I. (2018). Karakteristik Dan Kebutuhan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 33–40. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1632

Khusus, B., Di, A. B. K., & Negeri, S. L. B. (2023). Peran pola asuh orang tua terhadap sikap sosial anak berkebutuhan khusus (abk) di slb negeri handayani. 11(1), 1–11. https://doi.org/10.46368/jpd.v11i1.833

Kurniawati, E., Rahman, A., Kurniawati, D., & Andriani, O. (2024). Analisis Problematika Guru dalam Menghadapi Anak Berkebutuhan Khusus ( ABK ) terhadap Implementasi Program Pendidikan Inklusi. 2(1).

Saidah, S. A., & Muthmainnah, N. (2025). Peran Pendidik dan Kebijakan Sekolah Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Sekolah Dasar Negeri. 2, 1–11.

SHELEMO, A. A. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Sulaiman, S., Nurmasyitah, N., Affan, M. H., & Khalisah, K. (2022). Peran Orang Tua terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Belajar Anak. Jurnal Pesona Dasar, 10(2), 16–27. https://doi.org/10.24815/pear.v10i2.28394

Syah Roni Amanullah, A. (2022). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus: Tuna Grahita,Down Syndrom Dan Autisme. Jurnal Almurtaja : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 7–12.

Syaputri, E., & Afriza, R. (2022). Peran Orang Tua Dalam Tumbuh Kembang Anak Berkebutuhan Khusus ( Autisme ). 1(2), 559–564.

Syatina, H., Zulfahmi, J., & Agustina, M. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur’an Siswa. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 13(1), 15. https://doi.org/10.47498/tadib.v13i01.475

Waikero, S. (2019). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen Peran Tokoh Masyarakat Dalam Pembangunan Desa. Prosiding Seminar Nasional …, 3, 256–263. https://conference.unikama.ac.id/artikel/index.php/fip/index

Yahya, R. N., N, P. S., Jannah, A. N., & Prihantini, P. (2021). Pengelolaan Perpustakaan dalam Mengembangkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Aulad: Journal on Early Childhood, 4(3), 74–79. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.161


Keywords  :  
Keywords: Parental Role, Children with Special Needs, Mental and Academic Peran orang tua, Anak Berkebutuhan Khusus, Mental dan Akademik
Galleys  :  
Published  :  
2025-03-25
How to Cite  :  
widyasari, surya, nikmatunnur, sholati, yani, linda, ikmal, achmad, & Andriani, O. (2025). PERAN KELUARGA DAN GURU DALAM MEMBENTUK MENTAL DAN AKADEMIK ABK. Jurnal Pendidikan Vokasi Dan Seni, 3(2), 34–44. https://doi.org/10.52060/jpvs.v3i2.2931
Issue  :