PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK DI NEGERI PILIANA KABUPATEN MALUKU TENGAH

anang setiyawan ( Universitas Sebelas Maret, Indonesia )
Muhammad Zainuddin Akbar ( Universitas Sebelas Maret, Indonesia )

Abstract

Reading skills are essential competencies that children must develop prior to advancing to higher educational levels. Children in Negeri Piliana encounter difficulties in acquiring reading skills due to inadequate educational facilities and infrastructure. The Gopala Valentara Student Activity Unit, Faculty of Law, Universitas Sebelas Maret, implemented a community service initiative to enhance literacy among elementary school children in Negeri Piliana. This program utilised effective pedagogical methods to improve children's reading abilities. The program's results demonstrated substantial enhancements in literacy instruction techniques, rendering them more engaging for educators, alongside an elevation in literacy rates among students at SD Kristen Piliana.

References

Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(1), 68–82. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3316

Ambarita, R. S. N. S. W., & Wahyudin, D. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2336–2344. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.836

Anggraini, G. (2016). Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter pada Masyarakat Adat Dayak Ngaju. A Turars. Jurnal Pemikiran Pendiidkan Islam, 10(2), 91–102. https://doi.org/10.24260/at-turats.v10i2.667

Asyifa, Z., & Safrida. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Pemahaman Literasi Anak Desa Terpencil di Aceh Barat. Jurnal Sosialisasi Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian, Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 10(2), 20–31.

Biantoro, S., & Setiawan, B. (2021). Membangun Pendidikan Inklusif:Pendidikan Kontekstual Masyarakat Adat di Indonesia. Jurnal Kebudayaan, 16(2), 89–100. https://doi.org/10.24832/jk.v16i2.360

Fadhilah, N. I. (2014). Peranan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Guna Menunjang Hasil Belajar Siswa di SD Islam Al Syukro Universal. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Fahri, L. M., & Qusyairi, L. A. (2019). Interaksi Sosial Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Palapa, 7(1), 149–166. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i1.194

Ferawati, C., Agrita, T. W., & Wiyoko, T. (2023). Kerjasama Orangtua Dan Guru Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 8(2), 429–436. https://doi.org/10.52060/mp.v8i2.1530

Lasamahu, D. S., Lembang, F. K., & Sinay, L. J. (2021). Analisis Pemetaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Di Kabupaten Maluku Tengah Dengan Menggunakan Metode Multidimensional Scaling. Variance: Jurnal of Statistics and Its Aplications, 3(1), 37–47. https://doi.org/10.30598/variancevol3iss1page37-47

Maulido, S., Karmijah, P., & Rahm, V. (2024). Upaya Meningkatkan Pendidikan Masyarakat di Daerah Terpencil. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 198–208. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.488

Nurdiyanti, E., & Suryanto, E. (2010). Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogia, 13(2), 115–128.

Rahmatia, S., & Ramlan. (2023). Kemampuan Membaca Peserta Didik Sekolah Dasar. Buletin Edukasi Indonesia, 2(2), 69–74. https://doi.org/10.56741/bei.v2i02.177

Rois, I. N., & Kurniati, D. (2024). Pendidikan Masyarakat Di Daerah 3t.

Salma, N. (2016). Makna Pendidikan Anak Bagi Masyarakat Petani di Desa Munggu Kecamatan Petanahan Kabupaten Kebumen. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 5(5), 502–513.


Keywords  :  
Keywords: Literasi, Piliana, Pendidikan, Pengabdian, Dasar Literacy, Piliana, Education, Community Services, Basic.
Galleys  :  
Published  :  
2025-03-03
How to Cite  :  
setiyawan, anang, & Zainuddin Akbar, M. (2025). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK DI NEGERI PILIANA KABUPATEN MALUKU TENGAH. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 6(1), 37–42. https://doi.org/10.52060/jppm.v6i1.2698
Issue  :