PENERAPAN PENGUATAN LITERASI DALAM PEMBELAJARAN AMANCALISTUNG PADA PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR

Elviana Dwi Safitri ( Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Indonesia )
Oksha Trisia Octavia ( Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Indonesia )
Erlangga Prasetyo ( Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Indonesia )
Rita Feni ( Universitas Muhammadiyah Bengkulu, Indonesia )

Abstract

Literacy and numeracy skills are basic abilities that children really need because they are essentially the basis for learning other sciences. This service aims to improve the basic literacy skills of elementary school students through the Safe Reading, Writing and Counting literacy strengthening program. This activity was carried out at SD Muhammadiyah 2 Bengkulu City involving lower grade students. The methods used include providing material, direct practice, and evaluation. The results of this service show a significant increase in students' reading, writing and numeracy skills after participating in the program. Apart from that, this service also increases understanding of reading and writing, and students become more active and enthusiastic in participating in learning. Apart from that, this program also succeeded in creating a fun and conducive learning atmosphere.

References

Alfin, Jauharoti. 2018. “Membangun Budaya Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0.” Pentas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 4 (2): 60–66.

Aristianti, Tanti Tri, Esty Faatinisa, dan Yulia Nur Annisa. 2022. “Jurnal Anak Bangsa.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini 1 (https://doi.org/10.46306/jas.v1i2 p-ISSN): 121–240. https://doi.org/10.46306/jas.v1i2

Baiti, Noor. 2020. “Peran Orang tua Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Di Masa Covid-19.” PRIMEARLY Jurnal Kajian Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini VI (2): 113–27.

Deviana, Alfina, Audia N Rumbaremata, Chairunisa Ta Marsaoly, Cahya Retna Ningtyas, Fera Erika Febranti, Ika Amalia Putri, Joni Yoga Pratama, et al. 2022. “Penguatan literasi membaca, menulis, dan minat belajar matematika anak sekolah dasar di dusun santan tahun 2022.” Bangun Desa: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1 (2): 51–54. https://doi.org/10.21927/jbd.2022.1(2).51-54

Fauziddin, Moh. 2016. “Penerapan Belajar Melalui Bermain Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini.” Curricula 1 (3): 1–11. https://doi.org/10.22216/JCC.2016.v2i3.1277

Foa, Albertin Mediatrix, Matilda Pia Bone, Rosa M Bulor, dan Maria Erlinda. 2024. “AMANCALISTUNG : Layanan Bimbingan Belajar untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pasca Pandemi Covid-19” 5 (2): 1794–99.

Hapsari, Widyaning, Lisnawati Ruhaena, dan Wiwien Dinar Pratisti. 2017. “Peningkatan Kemampuan Literasi Awal Anak Prasekolah Melalui Program Stimulasi.” Jurnal Psikologi 44 (3): 177. https://doi.org/10.22146/jpsi.16929

Latifah, Latifah, dan Fitri Puji Rahmawati. 2022. “Penerapan Program CALISTUNG untuk Meningkatkan Literasi Numerasi Siswa Kelas Rendah di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6 (3): 5021–29. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3003

Pengabdian, Jurnal, Edisi Mei, Anak-anak Sd, Desa Babulu, Kabupaten Malaka, Oligarus Cardo, Theodosia Adriani Oes, Joaninha Terlita, De Fatima Ta, dan Phelipus Archidion. 2024. “JPSH” 3: 1–11.

Rosalinda, Rosalinda, dan Fitri Puji Rahmawati. 2022. “Implementasi Inovasi Budaya Literasi Numerasi MACATUNG di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6 (4): 6248–56. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3215. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3215

Setyorini, Eko Anis, Dyah Worowirastri Ekowati, dan Fitria Febriyanti. 2023. “Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Menggunakan Model Project Based Learning Mata Pelajaran Seni Rupa Melalui Kolase Mix Media.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8 (1): 665–74.

Subarjo, Abdul Haris. 2017. “Perkembangan Teknologi Dan Pentingnya Literasi Informasi Untuk Mendukung Ketahanan Nasional.” Angkasa: Jurnal Ilmiah Bidang Teknologi 9 (2): 1. https://doi.org/10.28989/angkasa.v9i2.188. https://doi.org/10.28989/angkasa.v9i2.188

Susanti, Susi, dan Iin Maulina. 2024. “Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Serta Minat Baca Anak Melalui Pojok Baca Pada Anak Kelompok B Di Tk Aletheia Pontianak” 2 (5): 1674–79. https://doi.org/10.59837/jpmba.v2i5.1089

Yusuf, Nidia Wulan Sari, Indah Merakati, Triani Prata Pertiwi, Archristhea Amahoru, dan Arnes Yuli Vandika. 2024. “Manajemen Kelas Bagi Guru Sekolah Dasar Dalam Pelatihan Media Pembelajaran Wordwall.” Journal Of Human And Education (JAHE) 4 (3): 89–93.


Keywords  :  
Keywords: Literasi; Baca, Tulis; Berhitung Literacy; Reading; Writing; Counting
Galleys  :  
Published  :  
2024-10-10
How to Cite  :  
Dwi Safitri, E., Trisia Octavia, O., Prasetyo, E., & Feni, R. (2024). PENERAPAN PENGUATAN LITERASI DALAM PEMBELAJARAN AMANCALISTUNG PADA PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 5(2), 342–348. https://doi.org/10.52060/jppm.v5i2.2425
Issue  :