PENGGUNAAN APLIKASI SEO UNTUK OPTIMALISASI PROMOSI PARIWISATA BAGI PEMUDA DI BANDAR LAMPUNG

Simon Sumanjoyo Hutagalung ( Universitas Lampung )
Robi Rakhmadi ( Universitas Lampung )

Abstract

Regional tourism promotion can be done with SEO, but in the context of regional tourism promotion in Bandar Lampung City, it is known that the constraints are on the skills and knowledge of youth groups to apply SEO. This activity aims to (1). Increase the content of knowledge possessed by youth groups in supporting regional tourism promotion, and (2). Improve the skills of youth groups in applying SEO for the benefit of regional tourism promotion. This activity is carried out with a training method that presents material related to knowledge about SEO applications and strengthening skills in using SEO applications. The target audience involved 15 young people who actively use social media and digital tourism campaigns. Based on the qualitative evaluation conducted, participants of regional tourism promotion activities were satisfied and felt that the activities were in accordance with their needs. Almost all participants actively participated in the discussion, so it can be concluded that the activity has achieved the expected goals and objectives.

References

Adelia, D. (2022). TA: FESTIVAL KRAKATAU SEBAGAI MEDIA PROMOSI WISATA SENI BUDAYA PROVINSI LAMPUNG.

Afifa, N., & Defrizal, D. (2022). Analisis Strategi Promosi Wisata Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Puncak Mas Sukadanaham Bandar Lampung. SINOMIKA Journal: Publikasi Ilmiah Bidang Ekonomi Dan Akuntansi, 1(3), 245–252.

Al-Munawarah, S. Z., Burhan, M. I., Andini, A., & Bakhtiar, M. I. (2023). Peningkatan Kapasitas Promosi Desa Wisata Tompobulu Berbasis Kelompok Pemuda Desa. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 523–529.

Atiko, G., Sudrajat, R. H., & Nasionalita, K. (2016). Analisis Strategi Promosi Pariwisata Melalui Media Sosial Oleh Kementrian Pariwisata Ri (Studi Deskriptif Pada Akun Instagram@ Indtravel). eProceedings of Management, 3(2).

Damayanti, D., Rusliyawati, R., Susanto, E. R., Putra, A. D., Bachtiar, A. F., Mahendra, A., & Mila, N. A. (2022). PELATIHAN DIGITAL MARKETING BAGI PEMUDA-PEMUDI KARANG TARUNA DI DESA KUNJIR LAMPUNG SELATAN. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 3(2), 254–259.

Fitriana, R., & Putri, L. D. (2021). BIMBINGAN TEKNIS PROGRAM CHSE PADA PELAKU USAHA PARIWISATA DI KOTA BANDAR LAMPUNG. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(1), 229–237. https://doi.org/10.31764/jmm.v5i1.3765

HAPPY, T. (2023). ANALISIS SOCIAL MEDIA MARKETING PADA AKUN INSTAGRAM UMKM RESPIESUSU DI KOTA BANDAR LAMPUNG.

Hidayah, N., Suherlan, H., Wibowo, B., & Nurrochman, M. (2023). ANALISIS KINERJA WEBSITE DESA WISATA NGARGORETNO DENGAN MENGGUNAKAN EMICA MODEL DAN SEO ANALYTIC TOOLS. Jurnal Pariwisata, 10(1), 14–22.

Judisseno, R. K. (2019). Branding Destinasi & Promosi Pariwisata. Gramedia pustaka utama.

Mardiyantoro, N., & Kholid, A. L. (2021). Peningkatan Branding Pada Website Sikidang. Com Dengan Menggunakan Teknik Search Engine Optimization (SEO) On Page Dan Off Page di CV. Oafindo Wonosobo. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 8(3), 262–267.

Marisa, Y. (2021). Pengelolaan website dinas pariwisata Provinsi Lampung sebagai media promosi untuk meningkatkan kunjungan wisatawan. Jurnal Industri Pariwisata, 3(2), 89–98.

Puspita, I. L., Ariningrum, H., Sariningsih, E., Alansori, A., & Dewi, T. S. W. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Dan Pemasaran Bagi UMKM Kemiri Kelurahan Sumber Agung Bandar Lampung. NEAR: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 59–65.

Saniati, S., Assuja, M. A., Neneng, N., Puspaningrum, A. S., & Sari, D. R. (2022). Implementasi E-Tourism sebagai Upaya Peningkatan Kegiatan Promosi Pariwisata. International Journal of Community Service Learning, 6(2).

Sidik, H. (2022). PEMBANGUNAN KESADARAN DAYA SAING PARIWISATA INTERNASIONAL PADA KELOMPOK PEMUDA DI BANDAR LAMPUNG. docx. Nengah Nyappur, 1(1), 58–71.

Soamole, B., & Djaelani, Y. (2022). Pelatihan literasi digital kepada pemuda karang taruna dan ibu-ibu penjual umkm dalam upaya meningkatkan promosi kunjungan keobjek wisata di desa lako akelamo kec. Sahu kab. Halmahera barat. BARiFOLa: Jurnal Pengabdian Masyarakat Fakultas Ekonomi Dan Bisnis, 3(1).

Warmayana, I. G. A. K. (2018). Pemanfaatan digital marketing dalam promosi pariwisata pada era industri 4.0. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 3(2), 81–92.

Yusnanto, T., Arifah, F. N., & Wahyudiono, S. (2021). SEO untuk meningkatkan potensi wisata di desa ngargoretno. Komatika: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 49–54.


Keywords  :  
Keywords: Tourism Promotion, Regional Tourism, SEO Application, Youth Promosi Pariwisata, Pariwisata Daerah, Aplikasi SEO, Pemuda
Galleys  :  
Published  :  
2024-03-01
How to Cite  :  
Hutagalung, S. S., & Rakhmadi, R. (2024). PENGGUNAAN APLIKASI SEO UNTUK OPTIMALISASI PROMOSI PARIWISATA BAGI PEMUDA DI BANDAR LAMPUNG. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 5(1), 12–19. https://doi.org/10.52060/jppm.v5i1.1729
Issue  :