ANALYSIS OF VALIDITY AND PRACTICALITY OF INTERACTIVE LEARNING MEDIA DEVELOPMENT BASED ON GENIALLY PLATFORM FOR GRADE V ELEMENTARY SCHOOL
Abstract
This study aims to analyze the validity and practicality of an interactive learning media based on the Genially platform for fifth-grade science subjects, specifically on the topic of the eye and its functions. The research uses a Research and Development (R&D) model with the ADDIE approach (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The media development process was carried out systematically according to the ADDIE stages to produce valid and practical learning media. Validation by media and content experts yielded scores of 89% and 90%, respectively, indicating the media is highly valid and suitable for use. Practicality tests through questionnaires given to teachers and students resulted in scores of 92% and 94%, showing the media is highly practical. This media supports the learning process with interactive features that facilitate material comprehension and increase student engagement. Based on these results, this learning media can be considered an effective alternative to improve the quality of elementary school education.
References
Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III SEKOLAH DASAR. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i1.24
Amelia, C. (2019). PROBLEMATIKA PENDIDIKAN DI INDONESIA. In Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan (Vol. 3).
Aprilia, I. N., Siti Sundari, F., & Wijaya, A. (2024). Pembelajaran Interaktif Berbasis Genially Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas V di Sekolah Dasar Negeri Tajur 1 Bogor. Kalam Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan Pengembangan Media, Volume 12. https://doi.org/10.20961/jkc.v12i1.83564
Arifien, M. S., & Asmarani, R. (2022). The Development of Profkids Learnibg Media in Science Learning in Digestive System Materials. 02.
Ciptaningtyas, W., Mukmin, B. A., & Putri, K. E. (2022). E-Book Interaktif Berbasis Canva Sebagai Inovasi Sumber Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(2), 160–174. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v10i2.21788
Eka, R., Sarwendah, N., Putri, K. E., & Hunaifi, A. A. (2023). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS MACROMEDIA FLASH PADA MATERI SISTEM TATA SURYA UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JITPI), 4(1).
Hasan, M., Milawati, Mp., Darodjat, Mp., & DrTuti Khairani Harahap, Ma. (2021). Makna Peran Media Dalam Komunikasi dan Pembelajaran │i MEDIA PEMBELAJARAN.
Irawan, A., Arif, M., & Hakim, R. (2021). KEPRAKTISAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK MATEMATIKA PADA MATERI HIMPUNAN KELAS VII SMP/MTs. PHYTAGORAS; Jurnal Progam Studi Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v10i1.2934
Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Analisis Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi (Iptek) Dalam Pendidikan (Vol. 3).
Nursifa, F., Septiani, S. N., Putri, T., & Setiawan, U. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Jenis-Jenis Media. JUTKEL: Jurnal Telekomunikasi,Kendali Dan Listrik, vol.3-No.2.
Rahayu, I. T., Faiza Pramuswari, M., Santya, M., Oktariani, R., & Fatimah, S. (2023). ANALISIS HASIL PENGARUH PERKEMBANGAN IPTEK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SD/MI. In HYPOTHESIS : Multidisciplinary Journal of Social Sciences (Vol. 01).
Sakti, A. D., Putra, Y. I., Sabir, A., & Fitria, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Macromedia Flash 8 Pada Mata Pelajaran Tik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 5(1), 1–11. https://doi.org/10.52060/pti.v5i1.1431
Samijo, S., Wenda, D. D. N., Jatmiko, J., & Handayani, A. D. (2023). Multimedia pembelajaran berbasis learning trajectory untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas IV sekolah dasar. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 11(2), 118–131. https://doi.org/10.30738/wd.v11i2.16411
Triana, P., & Widowati, H. (2021). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF PEMBELAJARAN IPA PADA MATERI KESEIMBANGAN LINGKUNGAN DENGAN MENGINTEGRASIKAN NILAI-NILAI KEISLAMAN UNTUK MENUMBUHKAN SIKAP PEDULI LINGKUNGAN. BIOEDUKASI : Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Muhammadiyah Metro. http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v12i2.4442
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN PENTINGNYA MEDIA DALAM PEMBELAJARAN GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2, 23–27.
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 19(1), 75–82. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409
Yolanda, A., & Sri Indriani, R. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN GENIALLY PADA MATERI NORMA DALAM ADAT ISTIADAT DAERAHKU. Pendas:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar , Volume 08 Nomor 01.
| Keywords | : |
Keywords:
Validity; Practicality; Interactive Learning Media; Genially Platform. Validitas; Kepraktisan; Media Pembelajaran Interaktif; Platform Genially.
|
| Galleys | : | |
| Published | : |
2025-11-02
|
| How to Cite | : | |
| Issue | : |
Copyright (c) 2025 Intan Putri Nur'aini, Bagus Amirul Mukmin, Kharisma Eka Putri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.












_SCCC.png)
