PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DIORAMA MATA PELAJARAN IPAS MATERI KENAMPAKAN ALAM DAN BUATAN DI KELAS III SDN 189/II SARI MULYA
Abstract
This research is motivated by the limited availability of learning media, which has impacted student learning outcomes. In addition, many studens reported difficulties in underdtanding the subject matter. The aim of this study is to develop a diorama-based learning media for the IPAS subject on the topic of natural and artifical landscapes for grade III studen at SDN 189/II Sari Mulya that is valid, practical, and effective. The research method used is Research and Development (R&D), applying the ADDIE development model, which consits of five stages: Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The diorama learning media was validated by five experts, resulting in the following scores: material aspect 93%, media aspect 92%, language aspect 94,28%, teachung module aspect 90,91%, and test item aspect 80%. The teacher’s response questionnaire, assessed by the grade homeroom teacher, received an average score of 84,77%. The effectiveness analysis indicated an average score of 81,25%. These findings suggest that the diorama learning media is valid,practical, and effective for improving student understanding in the studied subject matter.
References
Anggrayni. M, Wiwik Okta Susilawati, T. T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis TPACK Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas iv sdn 01 sITIUNG. Detikproperti, 13(1), 119–121. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v13i1.3058
Anggrayni, M., Putri, S. R., & Fitriani, F. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Ipas Pada Kurikulum Merdeka Di Kelas Iv Sdn 09 Sitiung. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(2), 631–637. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.995
Anggrayni, M., Ratnawati, R., & Fransiska, D. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Menggunakan Capcut PadaMata Pelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 169–179. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i1.496
Anggrayni, Melisa, Agustin, E. R., & Darniyanti, Y. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Pada Muatan Bahasa Indonesia Berbasis Aplikasi Capcut Di Kelas Iii Sdn 49/Vi Sungai Hitam 1 Kabupaten Merangin. 8(4), 2503–3875. https://doi.org/10.36709/bastra.v8i4.209
Apunda, R. F., Filahanasari, E., & ... (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbantu Powtoon pada Materi Bangun Datar dikelas IV SDN 37/II Pasar Lubuk Landai. Innovative: Journal Of …, 3, 11394–11401.
Dodi Widia Nanda, Eka Filahanasari, R. (2023). ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA KELAS V DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SD NEGERI 238/VI TANJUNG PUTUS II. 09.
Filahanasari, E., Nopa Sari, L., & Anggrayni, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Kosa Kata Di Kelas Iii Sdn 308 Rantau Suli. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 2525–2529. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.992
Filahanasari, E., Putri, S. R., & Parma, R. (2024). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Menggunakan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SD Kelas V UPT SDN 02 Tiumang. 14(September), 301–311. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v14i2.680
Ibad, T. N., & SH, N. H. (2022). Penggunaan Media Diaorama dalam Meningkatkan Kreatifitas Siswa. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 5(1), 49. https://doi.org/10.54471/bidayatuna.v5i1.1579
Maulana, R. (2024). EVALUASI PENGGUNAN MEDIA FUN THINKER BOOK PADA MATERI UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR Pendahuluan Komite Studi Nasional tentang diperlukan untuk menilai nilai dan keputusan , pertanggungjawaban , dan fenomena pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial IPS isu gl. 10(2), 679–692.
Melawati, D., & Istianah, F. (2022). Pengembangan Modul Berbasis Etnosains Pada Pembelajaran IPA Materi Ekosistem Kelas V Sekolah Dasar Farida Istianah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(4), 709–722.
Melisa Anggrayni.; Wiwik Okta. (2024). pengembangan media pembelajaran komik digital berbasis canva pada mata pelajaran IPAS kelas IV sdn 02 Sungai Rumbai. 4(September), 2020–2025.
Putra, Y. I., Sefriani, R., Ridoh, A., Pilitan, R. B., & Kurniawan, A. (2021). Penggunaan Rad Model Dalam Perancangan Sistem Informasi Penerimaan Mahasiswa Baru Stkip Muhammadiyah Muara Bungo. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 2(02), 52–60.
Rahmawati, S. M., & Sati, S. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Diorama Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Tema Ekosistem. Jurnal PGSD, 7(1), 37–44. https://doi.org/10.32534/jps.v7i1.1942
Siti Malahayati. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Materi Menulis Puisi. JMRI Journal of Multidisciplinary Research and Innovation, 1(1), 14–28. https://doi.org/10.61240/jmri.v1i1.2
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
| Keywords | : |
Keywords:
pengembangan, diorama, IPAS
|
| Galleys | : | |
| Published | : |
2025-11-02
|
| How to Cite | : | |
| Issue | : |
Copyright (c) 2025 M. Anggrayni, Eka Filahanasari, Margaretta Fitriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.












_SCCC.png)
