PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS APLIKASI FLIPBOOK MATA KULIAH SISTEM OPERASI KEPELABUHANAN UNTUK MENINGKATKAN LITERASI

Lia Retian Asfirah ( Politeknik Maritim Negeri Indonesia )
Retno Anggoro ( Politeknik Maritim Negeri Indonesia )
Masriah M ( Politeknik Maritim Negeri Indonesia )
Alimatussa'diyah A ( Politeknik Maritim Negeri Indonesia )
Septina Dwi Retnandari ( Politeknik Maritim Negeri Indonesia )
Dewi Shintawati Setyaningrum ( Politeknik Maritim Negeri Indonesia )

Abstract

In the era of industrial revolution 4.0 and towards 5.0, digital learning media is a practical choice to improve student education. The use of digital flipbook learning media at Politeknik Maritim Negeri Indonesia, especially in the Marine Transportation study program, is an ingenious strategy to create a more dynamic, communicative and participatory learning environment. The current Port Operations System course module is still in conventional form, not in accordance with the latest literacy. This research aims to provide learning resources and electronic modules using the Flipbook application to update materials and facilitate students in learning activities. The ADDIE paradigm is used in analysis, design, development, implementation, and evaluation. Evaluation is conducted in the analysis process to ensure conformity with the curriculum. The design process involves systematic module design and integration of current reading standards. E-Modules linked to the Canva application added visual and interactive elements. Implementation is done by integrating the module content into a flipbook application, ensuring students can easily access teaching resources for the Port Operating System course.

References

Amarulloh, A., Surahman, E., & Meylani, V. (2020). Digitalisasi Dalam Proses Pembelajaran Dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(1), 1–9.

Asman, V., Menrisal, M., & Arsyah, R. H. (2020). Perancangan Modul Interaktif pada Mata PelajaranSimulasi dan Komunikasi Digital Siswa SMK Kelas X. Jurnal Pti (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universita Putra Indonesia “Yptk” Padang, 7(2), 10–17. https://doi.org/10.35134/jpti.v7i2.29

Dr. Abdul Rozak, M. S. (2020). PENDIDIKAN TINGGI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 (Fathul Aripin (ed.)). CV Phika Media d.a. Perumahan Green Jati Kartika 2 Jl. H. Jaiman Blok B No, 2 Kota Bekasi.

Dr. Rahmat Hidayat, M., & Dr. Abdillah, S.Ag, M. P. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya” (M. P. Dr. Candra Wijaya & M. P. Amiruddin (eds.)). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Dr.E.Kosasih, M. P. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara, 2021.

Indah, M., Budiarti, E., Faozun, I., & Yulianingsih, L. (2021). Jurnal patria bahari. 1(2).

Indonesia, P., & Ar-raniry, U. I. N. (2023). Pendidikan Indonesia dalam menghadapi era 4.0. 10(1), 43–49.

Jafnihirda, L., Irfan, D., Simatupang, W., Muskhir, M., & Fadhilah. (2023). Perancangan Modul Interaktif Project Based Learning (PjBL) berbasis Flipbook. Judikatif: Jurnal Desain Komunikasi Kreatif, 4(2), 76–81. https://doi.org/10.35134/judikatif.v4i2.61

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 170–187. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Okra, R., & Novera, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital IPA Di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. Journal Educative : Journal of Educational Studies, 4(2), 121. https://doi.org/10.30983/educative.v4i2.2340

Putriani, J. D., & Hudaidah, H. (2021). Penerapan Pendidikan Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 830–838. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/407

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK MENGGUNAKAN FLIP PDF PROFESSIONAL PADA MATERI ALAT-ALAT OPTIK DI SMA. 2(3), 145–152.

Sugihartini, N., Jayanta, N. L., Pendidikan, J., Informatika, T., Pendidikan, J., Sekolah, G., Pendidikan, F. I., Ganesha, U. P., & Bali, S. (2017). PENGEMBANGAN E-MODUL MATA KULIAH STRATEGI PEMBELAJARAN. 14(2), 221–230.

Syuhada, F., Fajar Rizky, N., Tasima Putra, A. D., & Febriansyah, A. (2023). LAMLOP (Learning About Maritim In The Port) Media Pembelajaran Berbasis Podcast. Jurnal Pti (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universita Putra Indonesia “Yptk” Padang, 10(1), 32–37. https://doi.org/10.35134/jpti.v10i1.153

Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal IKA, 11(1), 16. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IKA/article/view/1145

Sistem Pendidikan Nasional, (2003). tentang Sistem Pendidikan Nasional, Nomor 20 (2003).

Widiana, F. H., & Rosy, B. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker pada Mata Pelajaran Teknologi Perkantoran. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3728–3739. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1265


Keywords  :  
Keywords: Pengembangan Aplikasi, E-Modul, Aplikasi Flipbook, Sistem Operasi Kepelabuhanan Pendidikan, Revolusi Industri, Pengembangan, Bahan Ajar, E-Modul.
Galleys  :  
Published  :  
2024-04-08
How to Cite  :  
Retian Asfirah, L., Anggoro, R., M, M., A, A., Dwi Retnandari, S., & Shintawati Setyaningrum, D. (2024). PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS APLIKASI FLIPBOOK MATA KULIAH SISTEM OPERASI KEPELABUHANAN UNTUK MENINGKATKAN LITERASI. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 5(1), 92–104. https://doi.org/10.52060/pti.v5i1.1824
Issue  :