FALSIFIKASI SEBAGAI PEDOMAN MEMAHAMI INFORMASI DI MEDIA SOSIAL SECARA OBJEKTIF

Yogi Irdes Putra ( Universitas Muhammadiyah Muara Bungo )
Ade Kusmana ( Universitas Jambi )
Yundi Fitrah ( Universitas Jambi2 )

Abstract

Abstract

This research aims to explain prevention efforts for social media users to avoid confirming information and the dangers of fake news. This research uses qualitative research methods and literature studies which are based on the philosophy of Karl R Popper's falsification theory. The results of this research found that Popper's ideas were ideas that really avoided the truth of something. Objective and rational assessments are carried out when reading information on social media by paying attention to the truth and the purpose of the information presented. The research recommendation is that all social media users think critically and rationally in responding to information in cyberspace.

 

Keywords: Falsification; Information; Social Media; Objective.

References

Anggraeni, A. and Hendrizal, H. (2018) ‘Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Kehidupan Sosial Para Siswa SMA’, Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 13(1), pp. 64–76.

A, A., Putra, R., Hakiki, M., & Utama, R. (2023). CHARACTER OF LEARNERS IN THE ERA OF REVOLUTION 5.0 IN INDONESIA. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 40-47. https://doi.org/10.52060/pti.v4i1.1162

Bahri, A. S. (2022) ‘Memproteksi Peserta Didik dari Bahaya Hoaks Dengan Literasi Kritis’, Lentera: Jurnal Kajian Bidang Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), pp. 39–44.

Hakiki, M., & Fadli, R. (2021). Buku Profesi Kependidikan.

Hakiki, M., Budiman, R. D., Firdaus, M., & Astiti, A. (2023). THE INFLUENCE OF INTERNSHIP EXPERIENCE AND CAREER GUIDANCE ON STUDENT WORK READINESS: A QUANTITATIVE DESCRIPTIVE RESEARCH STUDY. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(2), 123-133. https://doi.org/10.52060/pti.v4i2.1398

Huda, M. S. (2007) ‘Karl Raimund Popper: problem neopositivistik dan teori kritis falsifikasi’, ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman, 2(1), pp. 71–80.

Popper, K. (1935) ‘The Logic of Scientific Discovery Vienna’, Austria: Verlag von Julius Springer.

Riski, M. A. (2021) ‘Falsifikasi Karl R. Popper dan Urgensinya dala Dunia Akademik’, Jurnal Filsafat Indonesia, 4(3), pp. 261–272.

Ryadi, A. (2004) ‘Metode pendekatan ke arah kebenaran (prinsip falsifikasi Karl R. Popper)’, Seri filsafat teologi Widya Sasana, 13(12), pp. 123–130.

Sarah, M. and Adib, M. A. (2023) ‘Metodologi Falsifikasi Karl R. Popper dan Implementasinya dalam Membangun Pemahaman Inklusif’, Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1).

Sari, A. C. et al. (2018) ‘Komunikasi dan media sosial’, Jurnal The Messenger, 3(2), p. 69.

Soliha, S. F. (2015) ‘Tingkat ketergantungan pengguna media sosial dan kecemasan sosial’, Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), pp. 1–10.

Sugiyono, S. (2015) ‘Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development’, Bandung: Alfabeta.

Warsito, E. (2021) ‘Fact Checking Hoax Sebagai Pembuktian Kekritisan Mahasiswa Dalam Pemikiran Keilmuan Karl Popper’, Antropocene: Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(2), pp. 50–55.


Keywords  :  
Keywords: Keywords: Falsification; Information; Social Media; Objective. Falsifikasi; Informasi; Media Sosial; Objektif.
Galleys  :  
Published  :  
2023-11-25
How to Cite  :  
Putra, Y. I., Kusmana, A., & Fitrah, Y. (2023). FALSIFIKASI SEBAGAI PEDOMAN MEMAHAMI INFORMASI DI MEDIA SOSIAL SECARA OBJEKTIF. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(2), 289–295. https://doi.org/10.52060/pti.v4i2.1515
Issue  :